Mange nettbaserte virksomheter kan ha hundrevis av nye oppføringer hver dag, og produkter som midlertidig blir utilgjengelige eller fjernes fra sortimentet permanent. I tillegg kan brukernes søkeatferd være et bevegelig mål. Hver dag opplever Google 16 % hittil ukjente søk. Derfor kan selv velholdte AdWords-kampanjer som inneholder tusenvis av velvalgte søkeord gå glipp av relevante søk, oppleve forsinkelser i skriving av annonser for nye produkter, og ikke gjenspeile hva som faktisk er tilgjengelig på nettstedet ditt.

Det er åpenbart langt fra ideelt for annonsørene. Det er heller ikke ideelt for sluttbrukere som setter pris på relevante annonser knyttet til destinasjonssider som stemmer perfekt med det de søker etter.

For å hjelpe til med disse utfordringene lanserer vi dynamiske søkeannonser, som er en ny måte å målrette mot relevante søk på med dynamiske annonser som genereres direkte fra nettstedet ditt. Dynamiske søkeannonser er utviklet for å utfylle de tradisjonelle søkeordsmålrettede annonsene og gi flere klikk og konverteringer med mindre innsats.

Dynamisk målretting, annonser og destinasjonssider
DSA bruker Googles organiske teknologi for nettgjennomsøking og søkerelevans for å opprettholde en oppdatert indeks over hva du selger på nettstedet ditt og utløse annonsen din når et relevant søk finner sted. Deretter genererer andre systemer en annonsetekstoverskrift på en dynamisk måte, basert på søkeordet og teksten på den mest relevante destinasjonssiden din. Resten av annonsen er basert på en mal som du oppretter når du konfigurerer DSA.

Dynamiske søkeannonser konkurrerer på vanlig måte i AdWords-auksjonen, men bare når du ikke har en kvalifisert søkeordmålrettet annonse for det aktuelle søket. Derfor vises dynamiske søkeannonser bare for søk hvor du ellers ikke hadde vist en annonse, noe som gir deg økt dekning og bedre resultater.

Brukeropplevelse og ytelse
Når brukerne ser annonser og destinasjonssider som leverer akkurat det de søker etter, er sannsynligheten større for at de vil klikke og konvertere. Det er derfor ikke overraskende at vi har opplevd en solid ytelse under den begrensede testingen så langt. Selv om resultatene varierer, har flertallet av annonsørene i pilotprogrammet opplevd en økning av antall klikk og konverteringer på 5-10 % samt en tilfredsstillende avkastning.

Enkelte annonsører har potensial for å få bedre resultater. Et eksempel på dette er Apartment Home Living, som er et ledende amerikansk livsstilsnettsted. Daglig leder Lawrence Cotter administrerer deres enorme nettbaserte beholdning av leilighetsannonser, som er i konstant endring og vekst. I løpet av de 5 siste årene har AdWords-kampanjene hans passert 15 millioner søkeord. Noen uker etter at han tok i bruk DSA, rapporterte han følgende:

«Bruken av dynamiske søkeannonser førte til en økning av antall konverteringer på nesten 50 %, og en gjennomsnittlig kostnad per konvertering som er 73 % lavere enn for de tradisjonelle søkeannonsene våre.

De dynamiske søkeannonsene gjør en god jobb når det gjelder å finne de rette søkene, opprette gode annonser og sende besøkende til den mest relevante siden på nettstedet vårt».

Kontroller, rapportering og optimalisering
Du spesifiserer om du vil målrette mot hele nettstedet ditt, spesifikke produktkategorier på nettstedet, sider som inneholder visse ord eller sider som inneholder visse strenger i nettadressen. De samme kontrollene kan brukes som negative søkeord, sammen med tradisjonelle negative søkeord, for å avgrense målrettingen og unngå å promotere sider med produkter som ikke er tilgjengelige. Du kan fortsatt kontrollere CPC-budet for hvert mål.

Når de dynamiske søkekampanjene kjører, får du fullstendige rapporter om søkene som genererer klikk, samsvarende destinasjonssider og opprettede annonseoverskrifter, gjennomsnittlig CPC, klikk og konverteringer. Det er også støtte for mange populære tredjeparts sporingssystemer.

Med disse rapporterings- og målrettingskontrollene kan du optimere de dynamiske søkeannonsene ved hjelp av kjente fremgangsmåter. For å oppnå maksimalt antall konverteringer bør du dele opp og øke budene for kategorier med høyere ytelse, samtidig som du reduserer budene for kategorier med lavere ytelse. Bruk negative søkeord for å unngå å bli vist i visse søk eller for å slutte å promotere visse sider på nettstedet ditt. Dynamiske søkeannonser kan også brukes til å oppdage søkeord. Identifiser søk med høyere ytelse og legg dem til i den mest passende annonsegruppen som tradisjonelle søkeord.

Tilgjengelighet og øvrige detaljer
For øyeblikket er dynamiske søkeannonser tilgjengelig som en begrenset betaversjon i alle land og på alle språk. Du kan skrive deg opp som interessert ved å kontakte kontorepresentanten din hos Google eller registrere deg her.

Se sidene for annonseinnovasjoner og vanlige spørsmål i brukerstøtten for AdWords for nærmere informasjon.


Skrevet av: Baris Gultekin, Director, AdWords Product Management
Publisert av: Mi Tu Le, Inside Google AdWords