Bannerannonsering har gjennomgått en eventyrlig forandring de siste årene, fra bannerannonser av typen «Klikk her!» til annonser som kan være smarte og sexy og bidra til å vekke store ideer (selv ideer fra annonseringshistoriens fortid) til live. Nå som bannerannonsering har hatt sitt «Askepott-øyeblikk», tenkte vi at «vognen» også kunne trenge en oppgradering. I dag avduker vi derfor noen endringer som skal gjøre det enklere å kjøpe og kjøre bannerannonser gjennom AdWords.

Bannerannonsenes nye hjem hos AdWords
I ni år har AdWords-kunder kjøpt bannerannonsekampanjer gjennom et grensesnitt som er designet for søk. Det er som å prøve å løpe med glassko. Det kan for så vidt gå, men det hadde vært mye mer effektivt med de rette løpeskoene. Derfor har vi gitt bannerannonsene en egen fane i AdWords. Displaynettverksfanen, som blir lansert i løpet av de kommende ukene, er et grensesnitt som er bygget opp fra grunnen for å kjøre bannerannonsekampanjer, og som lar deg by på, målrette og optimalisere bannerannonsekampanjer på ett og samme sted. Klikk på bildet nedenfor for å se de forskjellige alternativene for målretting i displaynettverksfanen.


En kraftig kontekstbasert motor Den kontekstbaserte motoren, som matcher annonser mot nettsider basert på søkeord, er selve hjertet av bannerannonsekjøp gjennom AdWords. Vi har jobbet hardt bak kulissene for å gi denne motoren den største forbedringen noensinne, nemlig muligheten til å kombinere bannerannonsenes rekkevidde med søkenes presisjon ved hjelp av neste generasjons innholdsmålretting av søkeord. Dette betyr at du kan finjustere de kontekstbaserte kampanjenes ytelse helt ned til de enkelte søkeordene, og dette bidrar til at du kan heve resultatene på markedsføringskampanjene dine til et helt nytt nivå. Nå er det enda lettere å utvide søkekampanjer til bannerannonsering, og mer effektivt å kjøre de to kampanjetypene sammen.

La oss f.eks. si at du kjører bannerannonseringskampanjer for et reisebyrå som tilbyr pakketurer til flere karibiske øyer. Tidligere måtte du opprette temabaserte annonsegrupper som målrettet mot feriereiser til Turks and Caicos og Det karibiske hav. Med den nye gjennomsiktigheten på søkeordnivå kan du nå oppdage at «Reiser til Turks and Caicos» er fire ganger så lønnsomt som «Ferie i Karibia». Du kan optimalisere kampanjene dine for å målrette offensivt mot søkeordene som gir gode resultater – og være mer konservativ når det gjelder «Ferie i Karibia».

Den visuelle fordelen
Som forfatterne av de beste eventyrene vet, kan bilder av og til si mye mer enn ord (eller tall). Sammen med den nye displaynettverkfanen og den kontekstbaserte motoren introduserer vi også en måte å visualisere rekkevidden av kampanjene dine på – og se hvordan denne rekkevidden blir påvirket gjennom å kombinere flere typer målretting, som søkeord, plasseringer, emner, interesser eller remarketing.


Disse endringene er noen av de viktigste tiltakene for å kombinere vitenskapen om søkeannonsering med bannerannonseringens kunst. Vi håper de gir deg noen effektive, nye verktøy for å komme i kontakt med kundene og skape spennende og relevante bannerannonser.

Les mer
Vi lanserer den nye displaynettverkfanen for alle annonsører i løpet av de neste ukene.
● Du finner mer informasjon om hva som er nytt i displaynettverkfanen i denne brukerstøtteartikkelen .

Bli med på Googles kommende nettseminar 15. mai for å lære mer om optimalisering av målrettingsstrategiene dine for kampanjer ved hjelp av neste generasjons kontekstbaserte målretting av søkeord. Gå til den nye nettseminarsiden vår hvis du vil registrere deg.

Se Brad Bender, direktør for produktledelse for bannerannonsering, snakke om den nye displaynettverkfanen og neste generasjons kontekstbaserte målretting av søkeord.



Publisert av: Alok Goel, produktsjef for neste generasjons kontekstbaserte målretting av søkeord, Rebecca Illowsky, produktsjef for displaynettverkfanen og sjefsingeniør Claire Cui