I fjor lanserte vi Annonsevalg-ikonet i Google Displaynettverk i USA. Annonsevalg er et bransjestandard «i»-ikon, som viser Annonsevalg når brukerne holder markøren over ikonet. Det å gi brukerne våre klar beskjed om de annonsene de ser, har høyeste prioritet både hos Google og mange andre aktører innenfor annonsering på nettet. Brukere som klikker på denne etiketten, tas til en side der de kan lese mer om annonsering på nettet og annonsene de ser.

Nå lanserer vi Annonsevalg-funksjonen for annonser i hele Europa i tråd med bransjens tiltak for å gi mer informasjon til europeiske forbrukere.  Vi kommer snart til å endre Annonser fra Google-ikonet for merknader i annonser til et nytt ikon som viser en Annonsevalg-etikett. Disse varslene ble utviklet av Interactive Advertising Bureaus (IAB Europe) selvregulerende program for adferd ved annonsering på nettet for mer proaktivt å gi brukerne informasjon om og valgmuligheter for annonsene de ser. Med endringen fra «i»-ikonet og Annonser fra Google-etiketten til disse nye varslene demonstrerer vi støtten vår til dette initiativet, som dekker en rekke bransjer, samtidig som vi øker brukernes forståelse av annonsevalg via bruken av et ikon de ser på annonser på mange ulike steder på nettet.


Om noen uker begynner vi å vise det nye ikonet og den nye etiketten på de fleste annonseformater på de fleste nettstedene på europeiske språk. Vi vil med tiden utvide bruken av meldingen for å sikre at alle utgivernettsteder på europeiske språk i Google Displaynettverk overholder de selvregulerende retningslinjene. Dette vil være den største enkeltstående lanseringen av Annonsevalg-etiketten til dags dato, og vi oppfordrer andre i bransjen til også å bruke etiketten.


Brukere som klikker på Annonsevalg-etiketten, tas til en side der de får mer informasjon om annonsering på nettet og de annonsene de ser. Denne siden vil også inneholde en kobling til Annonseinnstillingsbehandling, der brukerne kan styre hvilke typer interessebaserte annonser de ser i Google Displaynettverk. Testene våre av dette nye ikonet og denne nye etiketten viser at de ikke påvirker annonseresultatet. Vi tror at denne lanseringen vil gi brukerne en bedre forståelse av de annonsene de ser, og vi ser frem til at bruken av denne etiketten sprer seg til stadig flere aktører i bransjen.


Skrevet av: Jason Bigler, Produktadministrasjonsdirektør
Publisert av: Stefania Montagna, Inside Google AdWords