Vi arbeider med en rekke løsninger som gir brukere kontroll over hvilke annonser de får se. I TrueView-annonser på YouTube har brukerne muligheten til å hoppe over videoannonsene. I Google-søk kan du klikke på «Hvorfor denne annonsen?» og hindre nettsteder du ikke er interessert i fra å vise deg annonser. Annonseinnstillingsbehandling, som du åpner med ett enkelt klikk på Annonsevalg-ikonet på annonser i Google Displaynettverk, gir deg muligheten til å redigere interessekategoriene dine eller velge bort all interessebasert annonsering, innbefattet remarketingannonser i Google Displaynettverk.

I løpet av de neste ukene kommer vi til å lansere en liten [x] i hjørnet av enkelte bannerannonser i Google Displaynettverk. Når du som bruker klikker på [x]-ikonet, får du ikke se flere annonser fra denne kampanjen. Vi starter med å vise [x]-ikonet i annonser som er basert på remarketing og interessekategorier.



Når en bruker klikker på [x]-ikonet på en annonse, åpnes en bekreftelsesside som forteller at annonsen er ignorert, og denne siden inneholder også en kobling til Annonseinnstillingsbehandling. Over tid vil denne responsen også hjelpe oss med å forbedre annonsene våre.

Ignoreringen gir ingen garanti for at du aldri vil se annonsen igjen. En annen annonsebedrift kan for eksempel vise den samme annonsen, og den aktuelle markedsføreren kan kjøre en separat kampanje som er målrettet mot spesifikt nettinnhold. Vi tror imidlertid at dette er et tidlig og riktig skritt i en utvikling der brukerne oppnår økt kontroll over annonsevisningen og markedsførere og nettsteder kan vise annonser som gir bedre resultater.

Vi tror at hele økosystemet kan dra nytte av denne ferske funksjonen: Brukerne får muligheten til å styre opplevelsen og signalisere at enkelte annonser ikke interesserer dem, annonsørene behøver ikke lenger å betale for å vise annonser til folk som ikke er interessert, og utgiverne mottar annonser som gir bedre resultater (og potensielt også økte inntekter), og bruker mindre tid på å filtrere ut annonser som de tror at målgruppen ikke vil være interessert i.

Internett-annonsering støtter flere millioner bedrifter og er blant nettets kjernekomponenter. Brukere har alledere en unik grad av kontroll når det gjelder annonser på nettet. Disse løsningene er helt i startfasen, og vi kommer til å presentere mye nytt i løpet av de neste månedene og årene.

Lagt ut av Michael Aiello, produktansvarlig
Publisert av Stefania Montagna, Inside Google AdWords