I det siste har vi forklart hvordan systemene og retningslinjene våre forhindrer at uønskede annonser vises på Google og andre steder. Én del av denne innsatsen består av en kontinuerlig gjennomgang av retningslinjene for annonsører, for å sørge for at disse holder tritt med utviklingen av nettatferd som kan være skadelig for brukeropplevelsen.

Vi oppdaterer retningslinjene for AdWords jevnlig, og forklarer hva de innebærer samt trapper opp håndhevelsen av retningslinjene når det er behov for det. Dette gjør vi for å sørge for at brukerne og samarbeidspartnerne våre får en best mulig opplevelse. Hittil i år har vi allerede foretatt mer enn 30 oppdateringer av retningslinjene våre, og i dag oppdaterer vi retningslinjene for AdWords når det gjelder programvareprinsipper, arbitrasje, krav fra annonsører og relevans, tydelighet og nøyaktighet. Vi kunngjør disse oppdateringene nå slik at annonsørene kan gjennomgå kontoene sine og sørge for at de samsvarer med de nye retningslinjene, som trer i kraft 15. oktober.

Du finner nærmere detaljer om oppdateringene her, sammen med nærmere informasjon for annonsører om hvordan de kan sikre samsvar med retningslinjene våre. Her er en rask oversikt:

  • Vi har lagt til en rekke konkrete eksempler på annonsøratferd som vanligvis assosieres med arbitrasje (nettsteder som bare, eller i stor grad, er utformet for å vise annonser).
  • Vi har gjort det enda tydeligere at annonsørene må ha være helt ærlige når de beskriver destinasjonssidene i annonsene sine.
  • Vi har forsterket reglene for innsetting av søkeord i annonser. 
  • Vi har omarbeidet AdWords-retningslinjene for programvareprinsipper for å sørge for at brukerne får viktig informasjon før de laster ned programvaren på datamaskinene sine, og at programvaren ikke er skadelig eller vanskelig å avinstallere.
Nettet og økosystemet av annonsører, utgivere og brukere fortsetter å utvikle seg raskt. Over tid blir det utviklet atferd som kan føre til en negativ brukeropplevelse. I tillegg utvikler enkelte aktører mer sofistikerte evner til å omgå retningslinjene våre. Dagens endringer gjør rettledningen tydeligere for alle, og strammer opp regelverket og håndhevelsen som må til for at annonsørenes økosystem på nettet fortsatt skal være tydelig, konsekvent og nyttig for forbrukerne. Poenget er at disse reviderte retningslinjene og den økte håndhevelsen bidrar til å gi alle en tryggere og mer pålitelig opplevelse på nettet.

Lagt ut av global leder for annonseringsretningslinjer Mansi Goel

Publisert av Stefania Montagna, Inside AdWords