Vi oppgraderer nå AdWords med «Forbedrede kampanjer». Målet er at det skal bli enklere for deg å administrere annonsekampanjene dine optimalt for mange forskjellige enheter.

Hvorfor du bør bruke Forbedrede kampanjer

Folk i dag er alltid på nett. De bytter mellom ulike enheter for å kommunisere, handle og finne underholdning. En fersk undersøkelse fant at 90 % av forbrukerne veksler «sekvensielt» mellom flere skjermer daglig. Mangfoldet av nye enheter er dessuten enormt fra stasjonære og bærbare datamaskiner til smarttelefoner, hybridenheter, mini-nettbrett og TV-er. Det kommer stadig flere digitale skjermer og enheter, og skillene mellom dem viskes gradvis ut. Brukeratferden på nettbrett og stasjonære datamaskiner mer og mer lik etter hvert som enhetstypene smelter sammen.  

Dette åpner for mange muligheter for bedrifter. Samtidig kan markedsføringen bli vanskeligere og mer tidkrevende. For en pizzarestaurant kan det for eksempel være gunstig å vise én type annonse til noen som søker etter [pizza] klokken ett på dagen på jobb-PC-en – kanskje med en kobling til et bestillingsskjema eller en meny på Internett. De vil derimot kanskje vise en annen annonse til noen som søker etter [pizza] klokken åtte på kvelden på smarttelefonen mens de befinner seg 500 meter fra restauranten. Da kan et klikk for å ringe-telefonnummer og en restaurantoversikt være på sin plass. Signaler som sted, klokkeslett og enhetsfunksjoner blir stadig viktigere for å vise riktig annonse til riktig bruker.

Med Forbedrede kampanjer kan pizzarestauranten enkelt administrere dette på ett sted uten å måtte pusle sammen og sammenligne en rekke individuelle kampanjer, rapporter og annonseutvidelser. Fordelen med Forbedrede kampanjer er at du enklere kan nå frem til riktig målgruppe med riktig annonse ut fra for eksempel sted, klokkeslett og enhetstype. Du slipper å lage og administrere mange separate kampanjer.
       


Viktige funksjoner

Her er en oversikt over noen av de viktigste funksjonene.  
 
1. Effektive markedsføringsverktøy for alle slags enheter
Folk vil ha søkeresultater som er relevante for dem der og da, basert på enhet, sted og tid på døgnet. Med Forbedrede kampanjer kan du enklere administrere kampanjene og budsjettene dine for mange forskjellige enheter. Når du bruker budjusteringer, kan du administrere annonsebudene dine for flere enheter, steder, tider på døgnet og annet i én og samme kampanje.

Eksempel: En frokostkafé ønsker å nå ut til folk i nærheten som søker etter [kaffe] eller [frokost] på smarttelefon. Med budjusteringer trengs bare tre enkle oppføringer for å by 25 % mer for folk som søker 500 meter unna, 20 % mindre for søk etter klokken 11, og 50 % mer for søk på smarttelefoner. Disse budjusteringene kan gjelde samtlige annonser og samtlige søkeord i én enkelt kampanje.

 
2. Smartere annonser, optimalisert for ulike brukerkontekster
Folk ser etter ulike ting avhengig av om de er ute, nær butikken din eller hjemme. Med Forbedrede kampanjer vises annonsene dine med riktig annonsetekst, nettstedkobling, app eller utvidelse uten at du må redigere hver enkelt kampanje for å dekke alle mulige kombinasjoner av enheter, steder og tider på døgnet.

Eksempel: Tenk deg en landsdekkende forhandler som har både fysiske utsalgssteder og en nettbutikk. Vedkommende kan da, i én og samme kampanje, vise annonser med klikk for å ringe-utvidelser og adressetillegg når noen søker fra smarttelefon og annonser for nettbutikken når noen søker fra datamaskin.

3. Avanserte rapporter til måling av nye konverteringstyper
Ny teknologi gjør at folk kan samhandle med annonsene dine på stadig flere måter. Potensielle kunder kan se annonsen og laste ned appen din eller ringe til deg. Hittil har det vært vanskelig for markedsførere å måle og sammenligne disse interaksjonene. Med Forbedrede kampanjer kan appnedlastinger registreres som konverteringer i AdWords-rapportene dine – og vi jobber med å gjøre det mulig å regne også telefonanrop som konverteringer. Dermed blir det enklere for deg å bedømme den faktiske verdien av kampanjene dine.  

Eksempel: Snart vil du kunne telle samtaler fra Klikk for å ringe som varer over 60 sekunder som konverteringer i AdWords-rapportene dine, og sammenligne dem med andre konverteringer som potensielle salg, salg eller nedlastinger.



Oppgradering til Forbedrede kampanjer

Annonsører får i løpet av de neste ukene mulighet til å ta i bruk Forbedrede kampanjer. Vi planlegger å oppgradere alle kampanjer sommeren 2013.

Hensikten med de Forbedrede kampanjene er å hjelpe deg å oppnå effektiv markedsføring på mange forskjellige enheter, men det kan hende du må gjøre visse endringer innledningsvis. Her er noen ressurser som kan hjelpe deg videre:
 
·        Nettsted
·        Brukerstøtte 

I løpet av de neste ukene skal vi se nærmere på de nye funksjonene, komme med tips og presentere gode fremgangsmåter i Inside AdWords-bloggen og på Google+-siden vår.  Gi oss gjerne tilbakemelding.

Lagt ut av Sridhar Ramaswamy, SVP, engineering