Folk er stadig på nett og de bruker mange ulike enheter for å surfe nettet. Annonsører leter etter måter å nå folk på med annonser som er relevante for brukernes situasjon, plassering, tidspunkt på dagen og hvilken enhet de bruker. Med en forbedret kampanje kan du på en enkel måte variere budene dine for ulike enheter, steder og tidspunkt på dagen – alt innenfor én enkelt kampanje.

Eksempel: En forhandler med flere utslagssteder ønsker å nå ut til folk som er i nærheten av vedkommendes butikker og søker etter «festtilbehør». Ved hjelp av budjusteringer og tre enkle oppføringer, kan forhandleren legge inn 50 prosent høyere bud for folk som er mindre enn to kilometer unna når de søker, 20 prosent lavere bud for søk på hverdager og 25 prosent høyere bud for søk fra smarttelefoner.

Budjusteringer
Med en forbedret kampanje angir du først standardbud som når alle enheter. Du kan deretter angi budjusteringer for å øke eller redusere budene dine for mobilenheter og ulike kontekster – for eksempel plassering og tid på døgnet. Hvis du angir høyere bud for tider og steder der det er mer sannsynlig at du tilfredsstiller kundens behov, kan du øke annonsens synlighet og potensielt øke antallet besøkende og salg. Ved å angi lavere bud for kontekster med lavere kvalitet på potensielle salg eller lavere gjennomsnittlig bestillingsverdi, kan du øke avkastningen din, men det kan hende du får færre besøk og lavere total omsetning.

Budgivning for enheter med større skjermer, som for eksempel nettbrett og stasjonære og bærbare datamaskiner, er gruppert sammen i forbedrede kampanjer. Google og andre i bransjen ser at brukeres søkeatferd på disse større enhetene har mange likhetstrekk. På samme mate, er samlede resultater for annonsører svært like for disse enhetene.

Budjusteringer kombineres ved hjelp av multiplikasjon. Hvis du angir flere stedsbaserte budjusteringer, gjelder bare den mest spesifikke justeringen.

Videre fra eksempelet ovenfor: Forhandlerens høyeste CPC-bud for søkeordet [festtilbehør] er NOK 5. Når noen søker etter «festtilbehør» på en smarttelefon innenfor en radius på to kilometer fra butikken på en onsdag, gjelder hele settet med budjusteringer. Så denne forhandlerens CPC-bud for dette bestemte søket, justeres til NOK 7,50 (NOK 5 x (100 % + 50 %) x (100 % – 20 %) x (100 % + 25 %) = NOK 7,50).

Du kan bruke kalkulatoren i AdWords-grensesnittet til å se hvordan flere budjusteringer kan kombineres for å påvirke budene dine. Kalkulatoren vil vises som et lite ikon når to eller flere budjusteringer er aktive, foreksempel sted og enhet. Se etter "Aktive budjusteringer" på kampanjenivå for å finne den.


(klikk på bilde for forstørre) 

Verdisetting av mobilplattformen og konfigurering av budjustering for mobil
Folk kan gjennomføre et bredt spekter av handlinger på smarttelefoner. I tillegg til å kjøpe direkte fra mobilnettstedet ditt, kan kunder ringe bedriften din, klikke på veibeskrivelser for å besøke en butikk, laste ned en app eller til og med konvertere på en annen enhet senere. Men i tradisjonell rapportering av konvertering på nettet får du ikke nødvendigvis se all aktiviteten til forbrukerne på ulike enheter. Derfor kan betydningen til mobilplattformen bli undervurdert. Smarte markedsførere går i dybden for å vurdere den fullstendige verdien mobilplattformen kan tilføre bedrifter. Du kan du ta en titt på hvordan Radio Shack, en stor forhandler med flere salgskanaler innen forbrukerelektronikk, tilnærmer seg målingsstrategi og budgivning for mobil i dette eksempelet.

Med en forbedret kampanje kan du velge en budjustering for mobil som skal påvirke annonsens plassering, klikk og kostnad på mobilenheter. For å sette det hele i perspektiv, kan du se noen eksempler på hvordan annonsører har angitt mobilbud som en prosentandel av bud for vanlige annonser i løpet av de siste månedene (faktisk CPC kan avvike).

  • Annonsører innen detaljhandel i Australia, angir i gjennomsnitt mobilbud til 103 prosent av beløpet for vanlige bud.
  • Annonsører på eiendomsmarkedet i USA, angir i gjennomsnitt mobilbud til 91 prosent av beløpet for vanlige bud. 
  • Annonsører innen reiseliv i Canada, angir i gjennomsnitt mobilbud til 88 prosent av beløpet for vanlige bud. 
  • Annonsører på eiendomsmarket i UK, angir i gjennomsnitt mobilbud til 93 prosent av beløpet for vanlige bud. 
For hver kampanje du oppgraderer til en forbedret kampanje, får du se den beregnede endringen av visninger, klikk og kostnad på bakgrunn av budjusteringen du har valgt for mobil. Den foreslåtte budjusteringen viser deg hvordan lignende annonsører byr på mobil sammenlignet med andre enheter.



(klikk på bilde for forstørre) 

Markedsførere som har erfaring med søk, vet at bud er en av mange faktorer som påvirker samlede kampanjeresultater, sammen med søkeord, annonser, utvidelser og destinasjonssider. Så når du har angitt en budjustering for mobil, bør du regelmessig måle resultater og gjøre nødvendige endringer for å oppnå kampanjemålene dine.

Tilbakemelding 
Vi vil at du skal lykkes med AdWords, så vi er svært interesserte i tilbakemeldinger. Når du begynner å bruke forbedrede kampanjer, kan du fortelle oss hva du synes i dette skjemaet. Slik kan vi fortsette å forbedre produktet.

Lagt ut av Surojit Chatterjee, produktansvarlig og Linn Rønneberg, Account Strategist