I Februar lanserte vi forbedrede kampanjer for å hjelpe annonsører å nå frem til kunder i en verden med flere ulike enhetstyper, på en enklere og mer skalerbar måte.  I dag skal vi se nærmere på hvordan forbedrede kampanjer fungerer i samspill med bannerannonsekampanjene dine.

Bruk av forbedrede kampanjer for bannerannonsering

I en verden som alltid er på nett, leter kundene våre etter informasjon på mange ulike enheter, og de ser kanskje på ti ulike kilder – anmeldelser på nettet, avis- og magasinartikler, anbefalinger fra venner med mer – før de bestemmer seg for å kjøpe en vare eller tjeneste. Med bannerannonsering kan du fange opp slike signaler, og dette er en viktig faktor når du skal nå frem til forbrukere i en verden med flere ulike enhetstyper.  Men det å finne den beste måten å nå frem til rett person med rett annonse på, er mer komplekst enn noen gang. Med forbedrede kampanjer for bannerannonsering kan du nå frem til riktig målgruppe med riktig annonse på bakgrunn av for eksempel målgruppens geografiske plassering, tidspunkt på dagen og enhetstype – alt via én enkelt kampanje.

Viktige funksjoner

Søk og bannerannonsering er knyttet til svært ulike signaler. For søk bruker vi søkeord til å fange opp brukernes hensikt. Administratorer av et nettsted for bestilling av reiser, vet for eksempel at en bruker som søker etter «pakkeferie til Roma», er på utkikk etter en ferietur til Roma. For bannerannonsekampanjer kan annonsører bruke en rekke andre signaler for å nå frem til målgruppen med riktig annonse. I dette eksempelet kan følgende brukes for et reisenettsted: 

  • Interessekategorier: for å nå frem til kunder som er interessert i «Roma» 
  • Demografi: for å nå frem til folk i aldersgruppen 35–44 som tidligere har bruk tre ganger så mye som en gjennomsnittlig kunde
  • Tema-målretting: for å nå frem til folk som surfer på reisenettsteder
  • Remarketing: for å nå frem til kunder som bestilte en ferie på nettstedet i fjor


I en verden som alltid er på nett, kan brukerens hensikt og handlingene vedkommende vurderer å utføre, variere ut ifra brukerens kontekst samt signaler som for eksempel tidspunkt på dagen, sted og enhet: 
  • Tidspunkt på dagen: Turister booker vanligvis mellom kl. 9 og 18
  • Sted: Muligens vil folk i USA kunne føre til flere konverteringer enn folk i Italia.
  • Enhet: Mobilbrukere har en tendens til å surfe på smarttelefonen, og deretter booke på datamaskinen

Med forbedrede kampanjer kan administratoren av reisenettstedet enkelt administrere alt dette på ett sted, i stedet for å måtte lage flere kampanjer. Med én enkelt kampanje kan vedkommende justere bud for ulike signaler for å nå frem til riktig målgruppe med riktig annonse.

Mer informasjon

Du kan finne flere tips om hvordan du bruker forbedrede kampanjer for bannerannonsering i brukerstøtten for AdWords.

Skrevet av Christian Oestlien, direktør for produktadministrasjon i Google Displaynettverk
Publisert av Linn Rønneberg, Adwords Account Strategist