To ting forutsettes for at du skal kunne skape gode annonsekampanjer: at du har gode kunnskaper om målgruppen din, og at du bruker disse kunnskapene for å nå ut til målgruppen på en effektiv måte.

I dag har vi gleden av å annonsere nyvinninger som kommer til å gjøre det lettere for bannerannonsører å nå ut til målgruppene sine. Vi snakker om Googles bannerkampanjeplanlegger og to nye rapporter – Demografiske resultater og Plasseringsresultater.

Googles bannerkampanjeplanlegger er et gratisverktøy for undersøkelser og planlegging som presenterer målrettingsforslag og anslag som gjør det enklere for deg å lage bedre bannerkampanjer. Basert på dataene du legger inn, får du opp forslag til steder du kan kjøre annonsene dine på i Google Displaynettverk, og du får viktig relatert informasjon, slik som visnings- og informasjonskapselsdata for beholdningen, informasjon om inndeling i aldersgruppe og kjønn, samt historikk for kostnad per klikk (CPC). Med disse funksjonene kan du gjøre følgende:

        Finne ny annonseplass. Med bannerkampanjeplanleggeren kan du finne og få forslag til tusenvis av nettsteder, mobilapper og videokanaler for annonsene dine på Internett.
        Generere målrettingsforslag. Prøver du å nå ut til golfentusiaster eller nybakte foreldre? Du trenger bare å beskrive målgruppens interesser, nettsteder du vet at de besøker, og hvilke produkter de kjøper. Ved hjelp av denne informasjonen får du opp forslag til gode søkeord og andre målrettingsforslag i bannerkampanjeplanleggeren.
        Få mer detaljert informasjon og større innsikt. Hvilke muligheter har Google Displaynettverk-kampanjen din, og hvilken avkastning kan du forvente å få? Denne informasjonen skaffer bannerkampanjeplanleggeren deg, og du får anslag og historiske data som underbygger anslagene.
Bannerkampanjeplanleggeren er en del av AdWords, og med ett klikk kan du legge til planen direkte i kontoen din, eller laste den ned for å dele den med andre. Du kommer til å finne bannerkampanjeplanleggeren på Verktøy og analyser-menyen i løpet av de neste ukene. Du finner mer informasjon i brukerstøtten.
Som tidligere nevnt er det også viktig å ha kunnskaper om målgruppen din. Med de to nye rapportene våre blir det enklere for deg å spore resultatene for annonsene dine i forskjellige kundesegmenter og på ulike nettsteder.

I Demografiske resultater-rapporten ser du hvordan forskjellige demografiske segmenter, kjønn og aldersgrupper, reagerer på budskapet ditt. Du finner informasjon om visningene, klikkene og konverteringsfrekvensene for hver gruppe. – Dette har markedsførere drømt om lenge. Med den nye informasjonen kan du raskt skreddersy annonsene dine slik at de blir mer relevante for målgruppen, og endre målrettings- og budgivningsinnstillingene for at kampanjene dine skal oppnå bedre resultater.

I den nye Plasseringsresultater-rapporten kombineres automatiske og administrerte plasseringer i én rapport, slik at du raskt og enkelt kan se resultatene for annonsene dine på forskjellige nettsteder, og justere målrettingen og budgivningen i henhold til dette. De nye rapportene blir tilgjengelige globalt på Displaynettverk-fanen.  

Det er nyttig at du kan finne informasjonen og handlingene umiddelbart. Vi håper de nye funksjonene gir deg større innsikt, gjør det enklere for deg å iverksette nødvendige tiltak, samt at det blir lettere og mer effektivt for deg å kjøpe bannerannonser.

Skrevet av Christian Oestlien, produktsjef for AdWords
Publisert av Linn Rønneberg, Adwords Account Strategist