Har du noensinne ønsket å kunne bruke automatisk budgivning på deler av en kampanje samtidig som du byr manuelt på andre søkeord i den samme kampanjen? Eller kanskje du har ønsket å bruke én enkelt budstrategi for visse søkeord som tilhører forskjellige kampanjer? Nå kan du det med fleksible budstrategier, som blir tilgjengelig i løpet av de neste par ukene når du oppgraderer til en forbedret kampanje. Med fleksible budstrategier kan du bruke flere budstrategier både i den samme kampanjen og i flere kampanjer. Dette gir deg friheten til å velge passende budstrategi uten å være begrenset av kontostruktur.

Kontroll og innsikt med nye fleksible budstrategier 


Fleksible budstrategier finner du i Delt bibliotek (se bildet nedenfor). Når du har opprettet en fleksibel budstrategi, kan du bruke den på spesifikke søkeord, annonsegrupper og kampanjer – overvåke resultatene.


(klikk på bilde for å forstørre) 

Her er flere opplysninger om hvordan hver fleksible budstrategi fungerer og når du kan bruke den:



Fleksibel budstrategi
Hva gjør den?
Når du skal bruke den
Målrett mot søkesideplassering

(ny budstrategi)
Prøver automatisk å få annonsene dine til toppen av siden eller inn på den første siden med søkeresultater
+ Når du ønsker mer synlighet på den første siden med resultater fra Google Søk eller blant de øverste plasseringene

Maksimer antall klikk

(fleksibel utgave av automatisk budgivning)
Angir bud automatisk for å skaffe deg flest mulig klikk innenfor et målbudsjett du velger
+ Når besøk til nettstedet er hovedmålet ditt

+ Når du ønsker å maksimere trafikk på søkeord og holde deg innenfor et visst budsjett
Mål-CPA

(fleksibel utgave av konverteringsoptimereren)
Angir bud automatisk for å skaffe deg så mange konverteringer som mulig samtidig som du når målet for gjennomsnittlig CPA
+ Når du ønsker å få flest mulig konverteringer til mål-CPA
Utvidet CPC

(fleksibel utgave av utvidet CPC)
Justerer automatisk det manuelle budet ditt opp eller ned på grunnlag av hvert klikks sannsynlighet for å føre til en konvertering 
+ Når konverteringer er hovedmålet, samtidig som du ønsker å ha kontroll over søkeordbud



Noen av budstrategiene våre omfatter detaljer i sanntid under hver auksjon, slik som enhetstype, posisjon og andre kontekstsignaler, og disse brukes til å justere budet ditt etter annonsens beregnede resultater. Denne tilnærmingen gir muligheter for enda bedre resultater. Mål-CPA og utvidet CPC bruker denne teknologien i dag, og den vil integreres i de andre budstrategiene i fremtiden.

Slik tilpasser du de nye fleksible budstrategiene

Med fleksible budstrategier kan du bruke én budstrategi for søkeord i forskjellige kampanjer eller teste flere budstrategier i samme kampanje. La oss for eksempel si at bedriften din driver med nettverkssikkerhet. Du har kanskje noen søkeord av typen «nettverkssikkerhet» i flere kampanjer som fokuserer på å skape bevissthet rundt bedriften din. Du kan bruke budstrategien Målrett mot søkesideplassering på disse spesifikke søkeordene uansett hvor de befinner seg i kontoen din, for å holde dem blant topplasseringene. La oss så anta at du har en annen kampanje som i hovedsak retter seg mot generering av potensielle kunder, med søkeord som «sikkerhetsovervåking perimeternettverk», men også noen bevissthetsbyggende søkeord som «sikkerhet perimeternettverk gode fremgangsmåter». I denne kampanjen kan du bruke budstrategien Mål-CPA for annonsegruppene som skal generere potensielle salg, og budstrategien Målrett mot søkesideplassering for de bevissthetsbyggende søkeordene.

Du kan finne ut mer om fleksible budstrategier ved å besøke brukerstøtten vår. Som med alle typer automatisering anbefaler vi at du regelmessig kontrollerer budstrategienes resultater sammenlignet med annonseringsmålene dine.

I tillegg til nye funksjoner som fleksible budstrategier og støtte for mange-per-klikk-konverteringer i konverteringsoptimereren, jobber vi med flere optimaliseringsfunksjoner som skal hjelpe deg å nå annonseringsmålene dine lettere, f.eks. avkastning på annonsekostnad. 

Skrevet av: Andrea Cohan, sjef for produktmarkedsføring, AdWords
Publisert av: Linn Rønneberg, Adwords Account Strategist