Brukere kommer til Google hver dag for å undersøke produkter og komme i kontakt med forhandlere for å kjøpe produkter og tjenester. Vi har arbeidet hardt med å forbedre shopping-opplevelsen i Norge og er glade for å kunne annonsere at brukerne nå kommer til å se produktoppføringsannonser i shopping-relaterte søk på Google.no. Produktoppføringsannonser er svært relevante annonser med detaljert produktinformasjon direkte i selve annonsen – blant annet produktbilder, priser og forhandlernavn.

Hvor vises produktoppføringsannonser?

Produktoppføringsannonser vises i én separat enhet på Google.no når vi tror at personen som søker har tenkt å kjøpe noe, og når vi mener vi har nok relevante produkter som stemmer med denne personens søk. Disse enhetene blir merket med «Sponset» og kommer i første omgang til å bli plassert på høyre side av søkeresultatsiden, ovenfor tekstannonsene.

Når en bruker for eksempel søker etter «joggesko», kan det hende at vedkommende ser produktoppføringsannonser som denne:
Produktoppføringsannonser har følgende hovedfunksjoner:

  • Bedre kvalifiserte potensielle kunder: Med produktoppføringsannonser kan brukerne se de nøyaktige produktene du tilbyr før de i det hele tatt kommer til nettstedet ditt. Dette fører til flere klikk, potensielle salg av høyere kvalitet og høyere avkastning på søkeannonsene dine.
  • Større rekkevidde: Flere enn én av produktoppføringsannonsene kan bli vist for et gitt kundesøk, og hvis det er relevant, kan en produktoppføringsannonse og en vanlig tekstannonse også bli vist samtidig.
  • Enkel administrasjon: Med produktmålretting trenger du ikke å bruke søkeord. Produktoppføringsannonsene dine samsvares med de mest relevante søkene ved hjelp av informasjon du oppgir i Google Merchant Center-kontoen din
For å komme i gang med produktoppføringsannonser, kan du gå til brukerstøtten vår eller finne ut mer på nettstedet vårt.

Vi ser frem til å bidra til hyggelige shopping-opplevelser for forbrukerne i tett samarbeid med forhandlerne. Produktoppføringsannonsene er nok et trinn i retning av å kunne tilby teknologi, verktøy og trafikk som bidrar til å drive økosystemet for detaljhandel i Norge.

Skrevet av Santiago Andrigo, produktsjef, Google Shopping


Postet av Janne Smith, Google Adwords-teamet