I februar gjorde vi Shopping-kampanjer tilgjengelige for alle annonsører med produktoppføringsannonser, og i mars lanserte vi støtte for AdWords-API-et, slik at du kan administrere kampanjer i stor skala. Med Shopping-kampanjer kan du bla gjennom produktene din direkte i AdWords, hente ut resultatrapporter helt ned på produktnivå og angi konkurransedyktige bud med nye beregninger som referansedata og visningsandel. Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger fra dere så langt, og vi er glade for å kunne fortelle dere om utviklingen videre:


    • Evaluer mulighetene dine med Budsimulatoren
    For at du skal få mer praktisk innsikt i produktoppføringsannonsene dine, har vi lansert Budsimulatoren, som nå er tilgjengelig i alle Shopping-kampanjer. Med Budsimulatoren kan du beregne hvordan budendringer kan påvirke antall visninger og/ellerklikk kostnadene dine.
    • Alternativer for oppretting av en Shopping-kampanje
    For at det skal bli lettere å komme i gang, vil vi de neste dagene legge  til noen nye muligheter. Du kan velge å lage en Shopping-kampanje helt fra bunnen av, eller du kan ta utgangspunkt i en av de vanlige kampanjene dine for produktoppføringsannonser for å opprette lignende produktmål, negative søkeord eller markedsføringstekst.
    • Flere annonsegrupper for avanserte forhandlere

    Selv om mange av dere er fornøyde med Shopping-kampanjene deres slik de er, har vi hørt fra avanserte forhandlere at de ønsker å lage flere annonsegrupper. Dette er nå mulig i Shopping-kampanjer.
Fortsatt suksess for forhandlere

Helt siden vi gjorde Shopping-kampanjer tilgjengelige for alle annonsører med produktoppføringsannonser, har vi hørt om mange eksempler på hvordan det er blitt enklere å administrere produktoppføringsannonsene og utvide virksomheten på effektivt vis. Her er noen av dem:

JumpFly
«Det er vanskelig å overdrive fordelene ved Shopping-kampanjer. De er praktisk talt uunnværlige – de er enkle å konfigurere, dataene er forståelige, man kan gruppere produktene i logiske kategorier og administrere helt ned på produktnivå. Alt dette har bidratt til at avkastningen for kundene våre er nesten tredoblet, og det finnes ennå rom for forbedringer.»
Exclusive Concepts
«Med de nye Shopping-kampanjene har vi oppnådd langt høyere lønnsomhet. Vi har kuttet kostnadene med 13 % og økt avkastningen på annonseringsforbruket med ca. 22 % i gjennomsnitt. Dessuten sparer vi omtrent to timer på selve konfigureringen med den nye kampanjetypen.»
Wiggle
«Vi brukte dataene på produktnivå fra Shopping-kampanjen vår for å finstemme budgivningsstrategien. Vi fokuserte på produktene som fikk mest trafikk, og bød lavere på mindre viktige produkter. Dette gjorde at besøkstallene våre steg med 25 % og avkastningen med 16 %.»
White Shark Media
«Med Shopping-kampanjer har vi halvert tiden vi brukte på konfigurering av produktspesifikke bud og optimalisering. Nå kan vi bruke mer tid på hver kunde, og vi har fått fantastiske resultater. En kunde som selger hjemmedekor, økte inntektene med 301 % etter bare én måned. Som et resultat av dette endrer vi nå byråets standarder for produktoppføringsannonser. I fremtiden kommer vi bare til å benytte Shopping-kampanjer.»
Fremtiden for Shopping-kampanjer og avviklingen av vanlige kampanjer for produktoppføringsannonser
Med Shopping-kampanjer får du et enkelt verktøy for produktoppføringsannonser, og det er tilpasset forhandlere. Vi er veldig glade for de positive tilbakemeldingene vi har fått så langt, og vi fortsetter å legge til verktøy og funksjoner i denne nye kampanjetypen. Derfor kommer vi til å avvikle den vanlige kampanjetypen for produktoppføringsannonser, og vi ber alle annonsører om å oppgradere til Shopping-kampanjer innen slutten av august 2014. Vi kommer tilbake med mer informasjon i løpet av de neste månedene for å hjelpe deg å oppgradere og håndtere kampanjer i større skala. Vi anbefaler deg å oppgradere kampanjene dine med produktoppføringsannonser til Shopping-kampanjer så snart det er mulig og dra full nytte av de nye funksjonene.
Her er noen ressurser hvis du trenger mer hjelp:
Skrevet av Eric Tholomé, direktør for produktadministrasjon hos Google Shopping

Postet av Janne Smith, Google AdWords teamet