Tenk deg at en kjøper har søkt etter et produkt på Google Shopping og funnet et perfekt tilbud til perfekt totalpris inkludert frakt. Når kjøperen kommer til betalingssiden på forhandlerens nettsted, oppdager vedkommende imidlertid at sluttsummen avviker fra prisen som ble opplyst på Google. Årsaken er unøyaktige fraktkostnader. Brukerne våre forteller oss stadig at dette ofte er svært frustrerende.

Vi ønsker å hjelpe dere slik at det blir enklere for dere å vise mer nøyaktige totalpriser til kjøperne. Vi har derfor forbedret konfigurasjonen av fraktkostnader i Merchant Center og gjort den mer brukervennlig ved hjelp av et nytt konfigurasjonsverktøy for frakt.

Med det nye verktøyet blir det enklere å konfigurere nøyaktige fraktpriser for produktene takket være følgende funksjoner:

  • Fraktregler: Velg fra en utvidet liste over fraktmetoder, blant annet metoder som kan tilpasses og er basert på et hierarkisk regelsett.
  • Flere fraktmetoder: Skill mellom forskjellige fraktmetoder for samme land, for eksempel ordinær frakt kontra ekspressfrakt, slik at brukeren ser lavest mulig pris på Google.
  • Stedsbasert tilpasning: Konfigurer priser for fraktsteder basert på land, delstater, byer eller postnumre.
  • Forenklede alternativer for utelatelse: Angi når produktene ikke kan leveres til bestemte områder.
  • Delt bibliotek som kan brukes flere ganger: Sett sammen et utvalg fraktmetoder du kan bruke flere ganger for en rekke tilpassede konfigurasjoner.
I tillegg til det nye verktøyet i Merchant Center har vi også lagt til et nytt fraktattributt for å merke bestemte produkter med en fraktetikett. Du kan konfigurere fraktsatsene ut fra denne etiketten. Du kan for eksempel merke en produktgruppe som krever spesialsatser, med etiketten «ferskvare» eller «engros», eller merke kampanjevarer spesifikt. Når du har merket en varegruppe med dette attributtet, kan du administrere eller konfigurere den tilpassede satsen i fraktinnstillingene i Merchant Center.

Vi har flyttet de nåværende fraktinnstillingene dine til det nye verktøyet, så du trenger ikke å oppdatere dem. Vi anbefaler deg å teste de nye funksjonene for å vurdere om konfigurasjonen av fraktsatser på Google Shopping blir enklere eller bedre med de nye funksjonene. Både nåværende og nyopprettede fraktmetoder evalueres i henhold til de gjeldende retningslinjene våre for frakt.

Skrevet av Angelika Rohrer og Sven Herschel fra Google Shopping-teamet.
Postet av Janne Smith, Google AdWords teamet