Folk forventer enkel tilgang til informasjon – enten de leter etter hurtigmat i nærheten eller bestiller flybilletter.  De søker dessuten etter all denne informasjonen på små skjermer – noen av dem bare ti centimeter brede. Det betyr at du må utnytte hvert eneste tegn i mobilannonsene dine.

Vi har forbedret visningen av annonser på smarttelefoner, slik at forbrukere enklere og raskere kan finne det de leter etter mens de er på farten.  Fra og med 8. oktober 2014 kan annonseutvidelsene dine vises i stedet for den andre linjen med annonsetekst (tekstlinje 2) i mobilsøkannonsene dine. Tekstlinje 2 kan imidlertid fortsatt bli vist, avhengig av om den forventes å gi bedre resultat. Disse forbedringene skal gi kundene nyttigere og mer relevant informasjon. Mange annonsører har allerede optimalisert annonseteksten og tilpasset den for lengre overskrifter i henhold til de anbefalte fremgangsmåtene våre for annonsering. Hvis du er en av dem, trenger du ikke gjøre noe mer.

Fremhev informasjonen som er viktigst for mobilkundene dine

Når annonseutvidelsene dine blir mer fremtredende, får kundene enklere tilgang til informasjon om bedriften din, for eksempel beliggenheten og produktutvalget. Du kommer til å få bedre annonseresultater fordi du nå kan
  • fremheve bestemte produkter og tjenester på en tydeligere måte ved hjelp av infomeldinger.
  • oppgi nyttig og lokal informasjon med adressetillegg.
  • føre kundene til relevante sider på nettstedet ditt, for eksempel en tilbuds- eller kampanjeside, med nettstedslinker.
Slik ser det ut

Vi bruker eksempelbedriften Bare Blomster for å vise deg hvordan dette fungerer.  Før oppdateringen så folk annonsen til venstre når de søkte etter «blomster» på Google.no. Her vises adressen til bedriftens nettsted, to linjer med generell informasjon og en link til bestillingssiden.

                          


Etter oppdateringen kan potensielle kunder få se en Google Maps-markør som viser hvor blomsterbutikken befinner seg, i tillegg til adressen til nettstedet, reklameinnholdet og et elektronisk bestillingsskjema – alt i én og samme annonse

Når vi fjerner den andre linjen med annonsetekst, får bedriftene nok en mulighet til å engasjere kundene – i dette tilfellet via adressetillegget.  Nå kan forbrukere med ett enkelt klikk på smarttelefonen samhandle direkte med Bare Blomster på tre måter: De kan gå til mobilnettstedet, legge inn en bestilling eller få en veibeskrivelse og besøke butikken.

Få mest mulig ut av mobilannonsene dine

Disse forbedringene krever ikke at du foretar deg noe, men det er lurt å huske følgende gode fremgangsmåter for mobilannonser:
  • Sørg for ha med den viktigste informasjonen i den første linjen med annonsetekst (tekstlinje 1) av hensyn til kundene. Husk at denne teksten kan bestå av maksimalt 35 tegn.
  • Aktiver alle relevante utvidelser, slik at forbrukerne raskere finner informasjonen og klikkfrekvensen (CTR) øker.
  • Bruk foretrukket mobilreklame, slik at forbrukerne raskt og enkelt kan handle mens de er på farten. Du får også bedre resultater hvis annonsene dine er mer relevante for folk som søker på mobil. Finn ut mer

Vi tilpasser stadig produktene våre for å oppfylle kundenes behov bedre og hjelpe bedrifter å nå ut til kundene. Vi tror at disse nye oppdateringene kommer til å gi bedre resultater for mobilannonsene dine, men du kan likevel velge dem bort med skjemaet du finner på denne brukerstøttesiden.

Skrevet av Senthil Hariramasamy, produktsjef for AdWords
Uploaded by Marcus Holgersson, Google AdWords