Denne uken er vi kommet til oktober, og starten på julehandelen er like om hjørnet. Ifølge nylige undersøkelser vi har gjennomført, begynner 29 % av forbrukerne å planlegge julehandelen før Halloween. Derfor har vi satt sammen en sjekkliste for julehandelen som inneholder gode fremgangsmåter for høytiden, slik at forhandlere kan få best mulig resultater i både søkekampanjer og Shopping-kampanjer. I tillegg til sjekklisten presenterer vi fjorårets viktigste høytidstrender og tips fra Google Shopping-teamet om hvordan du kan gjøre fjerde kvartal til et godt kvartal.
Ta høyde for den økte etterspørselen i dag. Under fjorårets høytidssesong så vi en global dobling av trafikken til forhandlere fra Google Shopping sammenlignet med året før.1 Dette har fortsatt siden, og i juli så vi at trafikken til forhandlere oversteg det høyeste nivået i fjorårets trafikk fra Google Shopping i ferien.2  Interessen fra forbrukerne har ikke bare økt – den begynner også tidligere. Undersøkelsene våre viser at forbrukerinteressen på slutten av november var 27 % høyere enn i 2012, og det dukket opp relaterte søk omtrent en uke tidligere enn året før. Få mest mulig ut av dette høyvolumsalget ved å definere markedsføringsmål tidlig og bruke sjekklisten for å oppnå disse målene.
Nå ut til mobile kunder. Den beste måten å nå ut til kundene dine på, er å være til stede uansett hvor og når de leter etter produktene dine – og dette skjer i økende grad på mobile enheter. Mobile enheter sto for 35 % av all trafikken til nettsteder for detaljhandel i USA under fjorårets høytidssesong, og dette forventes å øke til 43 % innen november 2014.3 Globalt ble det sendt tre ganger så mye trafikk fra Google Shopping på smarttelefoner til forhandlere under høytiden i 2013 som året før.1 Sørg for å planlegge for en betydelig andel kunder på mobil denne høytiden.
Gi kundene oppdatert og nøyaktig informasjon. Pris og frakt er to av de viktigste faktorene for kundene når de kjøper noe på nettet.4 Oppdater og send inn produktstrømmene dine regelmessig, slik at kundene får ser den samme pris- og beholdningsinformasjonen i alle produktoppføringsannonsene dine og på nettstedet ditt. Gi kundene en bedre opplevelse ved å bruke automatiske vareoppdateringer for å oppdatere varene dine på Google Shopping på grunnlag av dataene vi finner på nettstedet ditt. Hvis du tilbyr gratis frakt, bør du nevne dette i tekstannonsene dine eller bruke det nye verktøyet for fraktkonfigurering i Merchant Center for at dette skal gjenspeiles i produktoppføringsannonsene dine.
Skill deg fra konkurrentene. Konkurransen er sterk i høytiden, så kampanjer er avgjørende for å påvirke kundenes kjøpsavgjørelser. Dette ble tydelig i fjor, da 92 % av alle kunder benyttet seg av en form for kampanjetilbud.5 Du bør vurdere om du kan differensiere budskapet ditt ved å fremheve et godt kampanjetilbud eller et unikt verdipotensial.
Hvis du vil ha flere tips og gode fremgangsmåter for høytiden, kan du se gjennom sjekklisten vår for høytidshandelen eller bli med på en Lær med Google Hangout on Air på engelsk
30. oktober 10:00 PST og få flere optimaliseringstips for høytiden.

Lagt ut av Shelby Coyne, markedsføringssjef for produkter, Google Shopping
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords
1 Interne Google-data fra 4. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013, Global.
2 Interne Google-data fra 4. kvartal 2013 til 2. kvartal 2014, Global.
3 IBM Online Retail Holiday Readiness Report, juni 2014, USA.
(Merk: IBMs definisjon av «mobile enheter» omfatter smarttelefoner og nettbrett.)
4 Shop.org, Holiday Planning Guide, februar 2014, USA.
5 Baynote Holiday Shopper Survey, januar 2014, USA.