Tidligere i år annonserte vi planene om å utvikle verktøy som spesifikt dekker behovene til annonsører med store kampanjer. Det vi kaller verktøy for avanserte brukere, er utviklet for å hjelpe de mest avanserte brukerne blant annonsørene våre med å nå frem til kunder i stor skala, gjøre kontoen enklere å bruke og handle med utgangspunkt i data og kunnskap.

Flere av disse nye verktøyene lanseres i løpet av de neste månedene. Det første av disse er annonsetilpassere, som passer godt til temaet for denne måneden – optimalisering av reklamer i stor skala.

Oppdaterte reklamer i stor skala

For annonsører som har tusenvis – eller til og med millioner – av produkter, kan det være vanskelig og tidkrevende å få tilpasset budskapet etter hvert enkelt produkt og hver enkelt kampanje. Med annonsetilpassere kan du vise kundene dine annonser som er svært relevante og kontinuerlig oppdaterte, selv når du har flere tusen eller millioner forskjellige produkter, tjenester og kampanjer – som også endrer seg fra dag til dag.

Eksempel: Takket være annonsetilpassere kunne selvlagringsfirmaet Extra Space Storage levere relevante dynamiske annonser til hver enkelt av kundene sine og skalere annonseopprettelsen i et forbløffende tempo. Extra Space Storage sier: «Da vi begynte å bruke annonsetilpassere til å legge inn opplysninger om pris og tidspunkter for kampanjer dynamisk i annonseteksten, opplevde vi en økning i klikkfrekvensen på 113 prosent sammenlignet med kontrollgruppen. På denne måten dekker Google det økende behovet for å presentere riktig budskap til riktig kunde.»

Slik fungerer det

Annonsetilpassere tar hensyn til en rekke faktorer, blant annet informasjon om bedriften din, for å kunne generere svært relevante annonser som leveres på riktig tidspunkt. For å komme i gang oppgir du bare informasjon om bedriften, som for eksempel produkt, pris og tidspunkter for kampanjer, samt hvilke kampanjer, annonsegrupper eller søkeord de er relevante for, i et regneark. Denne informasjonen lagres i den nye Bedriftsdata-delen under Delt bibliotek i AdWords, der vi kan hente frem informasjonen når vi skal vise en annonse.

Deretter oppretter du annonsen din med annonsetilpassere – parametere som viser oss hvilken informasjon fra regnearket ditt som du ønsker å legge inn i annonsene. AdWords henter dynamisk produktinformasjonen som er mest relevant for søket til hver enkelt kunde, og legger denne informasjonen inn i annonseteksten. I tillegg til at dette er tidsbesparende kan du presentere en effektiv, tilpasset annonse til hver enkelt av kunden dine – hver gang.

Fremmer gode resultater

Disse svært godt tilpassede tekstannonsene gir en rekke muligheter til å forbedre resultatene. Med annonsetilpassere kan du gjøre følgende:

Få kontakt med kundene i stor skala: Opprett én enkelt tekstannonse med hundrevis av varianter, slik at du kan vise annonsen som er mest relevant for hver enkelt kunde.

 

Vis handlingsfremmende uttrykk med oppdatert informasjon til brukerne: Vis nedtelling for tilbud i sanntid.


Optimalisert arbeidsflyt: Ettersom relevante annonser automatisk opprettes i AdWords, bruker du mindre tid på å utvikle annonsetekst og sende inn annonser på nytt.


Mange annonsører bruker allerede annonsetilpassere for å nå frem til målgruppen sin og nå målene sine på en effektiv måte.

Ben Arabov fra byrået Elite SEM forteller: «Da vi i Elite SEM hørte om annonsetilpassere for første gang, ble vi svært begeistret. Vi trodde at denne funksjonen kom til å fremme verdifulle klikk, noe som viste seg å stemme godt. Kundene opplevde en drastisk forbedring av ytelsesindikatorer – noen ganger så mye som en dobling. På denne måten har vi kunnet bidra til forbedrede resultater – ikke bare under kampanjer, men også på lengre sikt.»

HomeAdvisor.com, et gratis nettverktøy for søk etter fagpersoner for oppdrag i hjemmet, forklarer: «Takket være den nye muligheten til å presentere svært godt tilpassede tekstannonser som retter fokus mot nye tilbud, har vi opplevd en betydelig forbedring av søkeresultatene og klikkfrekvensen.»

Og byrået Merkle | IMPAQT har brukt annonsetilpassere til nedtelling for sesongbetonte tilbud, og for å hjelpe kundene med å oppnå enda bedre resultater: «Vi brukte nedtellingsfunksjonen i dagene før Thanksgiving og spesialtilbudene i feriedagene. Vi oppdaget at klikkassisterte og visningsassisterte konverteringer for denne annonseteksten ga betydelig bedre resultater enn annen annonsetekst. Med denne teksten opplevde vi også høyere konverteringsfrekvens på Thanksgiving og i rundt én uke etterpå. Vi kommer til å fortsette med å bruke annonsetilpassere til sesongtilbud og løpende tilbud.

Startveiledning

Med annonsetilpassere sparer annonsører tid samtidig som de kan vise mer oppdaterte og relevante annonser. Samtidig får kundene presentert annonser med relevant og oppdatert informasjon som samsvarer nøyaktig med søket deres. Dette gjør brukeropplevelsen bedre for kundene dine, og sørger for at du får bedre resultater for tekstannonsene.

Denne funksjonen lanseres globalt i løpet av de neste ukene. Hvis du ønsker mer informasjon om hvordan du kommer i gang, kan du gå til brukerstøtten for AdWords.

Skrevet av Karen Yao, produktansvarlig for AdWords