Etter hvert som appsystemene blir stadig mer komplekse, er mange fremgangsrike utviklere på utkikk etter nye måter å måle, administrere og optimalisere resultater på over flere annonsenettverk og operativsystemer.  I dag tidlig under den direktesendte årlige I/O-konferansen vår fortalte vi om en rekke nye mediesamarbeid og annonsetilbud som er utformet for å oppfylle de unike behovene som oppstår ved markedsføring av mobil-apper. 

Gjennomsiktige, åpne og pålitelige løsninger for måling

For apputviklere som vil at flere skal installere og bruke appene deres, er det avgjørende å forstå hvor effektive forskjellige mediepartnere og plasseringer er. Derfor har vi investert i løsninger som utviklere kan bruke for å oppnå konsekvent måling i et fragmentert system av annonsenettverk, og forstå kvaliteten på brukerne fra hvert av nettverkene. 

Google Analytics for apper er en bransjeledende løsning for analyse i apper. Stadig flere annonsører benytter seg av denne løsningen for å få bedre innsikt i hvor effektive annonsene er i de ulike nettverkene. Du kan allerede bruke Google Analytics for å spore hvilke resultater du oppnår med kampanjene dine for installasjon av mobil-apper, og for å forstå levetidsverdien for brukerne dine både på Android og iOS. Etter at vi lanserte konverteringssporing for iOS sent i fjor, har vi inngått samarbeid med over 20 annonsenettverk, blant annet Apple iAd, inMobi og Millennial Media. Gjennom dataintegrering med disse partnerne får du en klar oversikt over verdien av appen din i forskjellige nettverk basert på beregninger som er interessante for utviklere (f.eks. levetidsverdi og lojalitet). Dermed kan du ta bedre avgjørelser om hvordan du skal bruke annonsebudsjettet ditt. I løpet av de neste månedene får du muligheten til å optimalisere trafikken din ved å sende konverteringene dine tilbake til nettverkene de kom fra – og alt skjer via én og samme SDK.

Det handler dessuten ikke bare om løsninger for måling.  Vi forstår at utviklere gjerne vil velge attribusjonsleverandører fritt, og vi ønsker å tilby åpne løsninger for bransjen.  Av den grunn har vi også gjort det mulig å integrere data om appinstallasjoner og hendelser fra viktige tredjeparter som tilbyr løsninger for måling, i AdWords. I samarbeid med tredjeparter som Adjust, Appsflyer, Apsalar, Kochava og Tune kan vi øke nøyaktigheten på målingene for de forskjellige sporingsmekanismene i AdWords og sikre at du mottar nøyaktige og pålitelige data.

Vi mener at samarbeidet med leverandørene av disse ledende annonseplattformene og sporingssystemene kan gjøre hele systemet for mobil-apper mer effektivt og tettere sammenknyttet – og målet er alltid at utviklerne skal lykkes enda bedre.

Dette er imidlertid ikke alt.

Nå er det enklere enn noensinne å markedsføre appen din på hele Google


For utviklere som vil markedsføre appen sin, tilbyr vi nå en rekke plasseringer på Google Søk, i AdMob-nettverket, på mobilnettsteder og på YouTube.  Tidligere i år lanserte vi også søkeannonser på Google Play. Ved å vise annonser ved siden av søkeresultatene for apper kan du nå ut til forbrukere akkurat idet de leter etter en ny app og er klare til å installere.


I dag presenterte vi universelle appkampanjer. Det er en ny kampanjetype som annonsører kan bruke for å nå ut til forbrukere på en enda mer effektiv måte via Googles tjenester. Med universelle appkampanjer kan du enkelt konfigurere annonser for installasjon av Android-appene dine i AdWords eller direkte fra utviklerkonsollen for Google Play.
Med én enkelt kampanje kan du målrette mot Google Søk, AdMob-nettverket, mobilnettsteder, YouTube og Google Play. Du trenger bare oppgi noen få opplysninger om appen hva som skal stå i reklamen, målgruppen du vil nå ut til, og hvor mye du vil bruke så gjør vi resten. Vi har automatisert annonseopprettingen og budgivningen for at kampanjene dine skal få så gode resultater som mulig, slik at du kan fokusere på å utvikle og forbedre appene dine. Søkeannonser på Google Play og universelle appkampanjer blir tilgjengelige for utviklere og annonsører i løpet av de kommende månedene.

Komplette løsninger for hele bedriften din

I dag på I/O-konferansen fortalte vi også om løsninger du kan bruke for å utvikle apper, skape organisk brukerengasjement og tjene mer på appen din.  De nye analyse- og annonsefunksjonene våre er ment å skulle utfylle disse tilbudene, slik at du kan utvide virksomheten din med åpne og pålitelige løsninger for måling samt markedsføringsverktøy for enkle og effektive annonsekjøp.  Vi takker alle utviklere der ute som skaper gode opplevelser. Vi ser frem til å engasjere oss i appene dine og støtte innovasjoner gjennom samarbeid med deg og partnerne dine i systemet.


Skrevet av: Jonathan Alferness, underdirektør for produktadministrasjon
Postat av: Marcus Holgersson, Google Adwords