Folk søker gjerne etter de samme tingene, bare på ulike måter, som for eksempel «hoteller nær meg» og «hoteller i nærheten». Så når du skal nå kundene dine i de avgjørende øyeblikkene, sikter du ofte på et mål som beveger seg. Når sant skal sies er 15 % av de mange milliardene søk som kjøres på Google hver dag, søk vi aldri tidligere har sett.1 Når du tar dette med i betraktningen, i tillegg til varierende produktbeholdning og innhold som ligger nesten bortgjemt et sted på nettstedet ditt, er det forståelig at folk ikke alltid finner det de leter etter. Det var derfor vi introduserte dynamiske søkeannonser (DSA) for tre år siden.

I dag har vi gleden av å kunngjøre at DSA er forbedret og omorganisert fra topp til tå, og nå er tilgjengelig for alle annonsører over hele verden.

Hva er dynamiske søkeannonser?

Med dynamiske søkeannonser (DSA) kan du gi kundene dine rett informasjon akkurat når de søker etter den – uten at du må administrere søkeord. Ved hjelp av Googles organiske teknologi for gjennomsøking av nettet indekseres nettstedet ditt for å fastslå hvilke søk som skal utløse annonsevisninger. Hvis et søk er relevant for innholdet på nettstedet ditt, komponerer Google automatisk en annonse som sendes til annonseauksjonen. Overskriftene og landingssidene for annonsene dine genereres på bakgrunn av produktene og tjenestene du tilbyr, og hva folk søker etter. For relevante søk som ikke dekkes av eksisterende søkeord, er disse nøye målrettede annonsene svært verdifulle, og de supplerer dermed de andre AdWords-kampanjene dine.

Vis annonser basert på nettstedet ditt

Nå kan du nå kundene dine enda mer effektivt. Med DSA blir nettstedet ditt gjennomsøkt og indeksert, og innholdet på nettstedet deles inn i anbefalte kategorier for målretting av annonsene dine. De anbefalte kategoriene er tilpasset til produktene og tjenestene du tilbyr, for eksempel «møbler», og de utløser bare annonser for søketermer som er relevante for en av landingssidene dine. Du kan dessuten finstemme hver kategori, slik at du får flere, mer spesifikke kategorier.


                                           Anbefalte kategorier for dynamiske søkeannonser (DSA)

Du kan for eksempel gjøre den anbefalte kategorien «møbler» mer detaljert hvis du bare vil markedsføre «spisestuemøbler» eller «stuemøbler». Du kan velge så mange eller så få kategorier du vil, eller du kan velge å vise annonser basert på nettstedet i sin helhet.

Forhåndsvisning av annonser og innsiktsfulle anbefalinger

Når du har valgt kategorier, kan du bruke de nye verktøyene vi har lagt til, som gir deg et tydeligere bilde av hvordan annonsene dine blir vist. For hver anbefalte kategori får du nå se eksempler på søketermene du målretter mot, tekstannonsene som blir vist, og sidene kundene dine kommer til. For å gi deg litt starthjelp med kampanjen beregner vi også en foreslått kostnad per klikk for hver anbefalte kategori. Disse forslagene er basert på resultatene for de eksisterende søkeordene dine som er målrettet mot lignende søketermer.

Mange kunder har hatt umiddelbar suksess med de forbedrede dynamiske søkeannonsene.

Screen Shot 2015-07-28 at 09.38.52.png

Hayneedle.com – en av USAs største nettbutikker – deltok i betatestingen av DSA. Med de nye anbefalte kategoriene fikk de en økning på 5 % i kvalifisert søketrafikk til nettstedet sitt.
Screen Shot 2015-07-28 at 09.39.00.png

Vueling Airlines fikk en nedgang i CPA på 20 % og en økning i konverterte klikk på 10 % etter å ha tatt i bruk de nye anbefalte kategoriene. Med disse kategoriene kunne de angi mer effektive bud, og det gjorde at kampanjeresultatene ble bedre.
Enorm rekkevidde – så lett som bare det

Dynamiske søkeannonser (DSA) er nå mer effektive enn noensinne – og det tar deg mindre enn ti minutter å konfigurere en kampanje. Vi veileder deg gjennom konfigureringsprosessen med en forbedret arbeidsflyt, der det blant annet er mye enklere å sikre at annonsemalene er relevante for de dynamiske annonsemålene dine.

Du kan finne ut mer om dynamiske søkeannonser i brukerstøtten.

Skrevet av Jen Huang, produktsjef for AdWords
Postad av Marcus Holgersson, Google AdWords


1 Interne Google-data