Det finnes flere milliarder øyeblikk hver eneste dag der folk bruker mobiltelefonene sine når de ønsker å finne ut av noe, reise et sted, gjøre noe eller kjøpe noe. I slike øyeblikk leter de ofte etter apper som oppfyller behovene deres. Løpere søker kanskje etter en «kilometerteller»-app når de skal begynne treningen til et maraton, matelskere søker kanskje etter «restaurant»-apper for å finne de mest trendy nye stedene i byen, og folk som ofte flyr, søker kanskje etter «populære spill» før en lang flytur. Slike søk er faktisk en av de største faktorene som fører til installasjoner av apper fra Play-butikken[1].

Derfor investerer vi nå i nye metoder for å hjelpe folk å finne apper. Vi lanserer Søkeannonser i Google Play og ny, forbedret teknologi for å gjøre kampanjeadministrasjon og måling enklere for utviklerne.

Nå har vi lansert Søkeannonser i Google Play

Fra og med i dag lanserer vi Søkeannonser i Google Play for alle annonsører og utviklere som bruker kampanjer for appinstallasjonsannonser i søkenettverket i AdWords.



Med Google Play når du ut til over 1 milliard mennesker på Android-enheter i mer enn 190 land. Med så omfattende rekkevidde er Søkeannonser i Google Play svært nyttig for å kunne vise kundene apper de ellers ikke ville ha funnet, og apputviklere kan bruke dem for å gjøre det enklere å skape bevissthet rundt appene sine. Virksomheter som Booking.com og Nordeus har allerede utvidet sine strategier for annonsering av applikasjoner til å inkludere annonsevisning i Google Play Store.

                 
Tomislav Mihajlović, CMO of Nordeus shared that, "Search has already been a key component of our app promotion strategy to reach high-quality users. With new Search Ads on Google Play, we have an even bigger opportunity to connect with people in the moments they’re looking for new apps to download. We are already seeing significantly more app installs from Search with the addition of Google Play inventory for our game Top Eleven.”

Forbedret konverteringssporing for Android

Samtidig som vi gir utviklere flere muligheter til å markedsføre appene sine, sørger vi også for å levere verktøy for konverteringssporing som fungerer sømløst i alle kanaler, og passer til alle målingsløsninger utviklerne velger å bruke. Derfor lanserer vi konverteringstypen for første gang Android-appen åpnes, en ny løsning for konverteringssporing som du kan bruke for å spore når brukeren åpner appen for første gang etter å ha klikket på en annonse og installert en Android-app. I tillegg til at utviklerne kan bruke konverteringssporing for apper i Søke- og Displaynettverket og på Youtube med denne løsningen, blir det også bedre samsvar mellom konverteringsvolumet de ser i AdWords, og dataene de ser i en måleløsning fra en tredjepart. Dette er standard konverteringstype for tredjepartsløsninger, så vi samarbeider med viktige partnere som Tune, AppsFlyer, Kochava, Adjust og Apsalar for å sikre samsvar i dataene og gi utviklerne frihet til å selv velge hvilke løsninger for rapportering og optimalisering de bruker i AdWords og tredjepartsløsninger.

Nå er det enda enklere å utvide rekkevidden for appinstallasjonsannonsene dine til flere Google-nettverk

Om noen få uker kan du bruke universelle appkampanjer for å gjøre det enda enklere å markedsføre appene dine på Google Play og i alle Google-tjenester, inkludert Google Søk, YouTube, AdMobs appnettverk og de mer enn 2 millioner nettstedene i Google Displaynettverk. Du trenger bare oppgi teksten i annonsen, hvem du ønsker å nå ut til, budsjettet ditt og målkostnaden per installasjon, så gjør vi resten.

Økosystemet for apper fortsetter å vokse, og vi satser på å utvikle produkter som utviklere kan benytte for å få appene sine markedsført for brukere som kommer til å elske dem. 

Skrevet av Surojit Chatterjee, produktansvarlig for mobilsøkannonser
Postad av Marcus Holgersson, Google AdWords,