Brukere finner nye apper på mange måter: via nettsøk, anbefalinger mens de ser favorittvideoene sine, og gjennom forslag i apper mens de spiller mobilspill. Som apputvikler trenger du en skalerbar løsning for å nå de kundene som har størst sannsynlighet for å installere appen din – i mange ulike kanaler.

Fra og med i dag blir universelle appkampanjer tilgjengelig for alle utviklere og annonsører. Dette er en ny AdWords-kampanjetype du kan bruke for å nå ut til appbrukere på Google Søk, Google Play, YouTube og i Google Displaynettverk. Med bare tre enkle trinn kan du markedsføre appene dine på verdens største plattformer og nettverk, og med det bli sett av langt flere enn noen gang. Du kan lage universelle appkampanjer med utviklerkonsollen for Google Play eller i AdWords. Finn ut mer

Med universelle appkampanjer kan du bygge merkevaren din og få flere installeringer ved å promotere appen din på YouTube. Denne plattformen har over en milliard brukere, og til sammen ser de millioner av timer med video – hver eneste dag. Annonsene dine kan også nå brukere gjennom 650 000 apper på AdMob-plattformen og drøyt 2 millioner nettsider i Google Displaynettverk. Men det beste av alt er at universelle appkampanjer vises ved spesifikke søk som «treningsapper» og «produktivitetstips» som ofte blir gjort på Google Søk, og «adventure-spill» og «hjernetrimspill» på Google Play, slik at appen din kan bli sett når en bruker mest sannsynlig er på utkikk etter nye apper.

Med universelle appkampanjer får du en kampanjetype som har alt du trenger for å nå ut til flest mulig brukere og få så mange som mulig til å installere Android-appen din, på alle Googles annonseplattformer. Du sparer også verdifull tid fordi vi har automatisert prosessene for konfigurering av kampanjer, optimalisering og kontoadministrasjon for å hjelpe deg å nå målene dine for appinstallasjoner, for eksempel antall og kostnad per installasjon (CPI).

Kom i gang med tre enkle trinn
Begynn med å legge inn følgende informasjon i AdWords eller utviklerkonsollen for Google Play:
  1. Noen linjer med annonsetekst som beskriver appen din, og en nettadresse til YouTube (hvis du har en video)
  2. De forskjellige stedene og språket du vil nå ut til
  3. Dagsbudsjettet ditt og målkostnaden per installasjon (CPI)

Så henter vi appbilder, -videoer og -beskrivelser fra butikkoppføringen din på Google Play for å generere annonseformater som ser bra ut uansett hvor de vises.

Deretter optimaliseres kampanjene dine automatisk av systemene våre, og ved hjelp av dynamisk læring maksimeres antallet appinstallasjoner til målkostnaden din per installasjon. Hvordan virker de dynamiske læringssystemene våre? Vi tester forskjellige versjoner av annonsetekstene og appbildene dine i alle kvalifiserte Google-tjenester og -nettverk for å finne de variantene som gir best resultat. Vi justerer også budene aktivt i løpet av dagen for å gi deg flest mulig installasjoner og sikre at du når ut til de riktige målgruppene. Ettersom systemene våre metodisk oppdaterer og søker etter nye målgruppesegmenter, er universelle appkampanjer en enkel og automatisert måte å få stadig nye brukere på.


Introduksjonsvideo om universelle appkampanjer

Utviklere er allerede i gang med å dra nytte av brukervennligheten og antallet installasjoner man kan få ved bruk av universelle appkampanjer.

José Maria Pertusa, CMO i Linio, sier følgende: «Universelle appkampanjer er en enkel måte å markedsføre appen vår på i Google Søk, Google Play, Google Displaynettverk og YouTube.Vi så etter en mulighet til å dra nytte av rekkevidden og omfanget til Googles nettverk, og utvide til nye markeder uten å måtte administrere flere kampanjer. Med universelle appkampanjer trengte vi bare å lage én kampanje, som genererte over 10 000 nye installasjoner på én måned, og dette tallet bare fortsetter å stige. Sammenlignet med andre kanaler får vi dessuten 20 % lavere CPI.»



«Vi ville ha raskere vekst i nye markeder, og ved hjelp av universelle appkampanjer nådde vi det målet på en enkel og skalerbar måte. Med bare én kampanje klarte vi å nå idrettsutøvere både gjennom Google Søk, Google Play, Google Displaynettverk, YouTube og AdMob. Det var raskt og enkelt å komme i gang, og i løpet av den første måneden fikk vi dobbelt så mange betalte installasjoner i viktige land, samtidig som vi beholdt målkostnaden per installasjon. Universelle appkampanjer kommer til å være kjernen i strategien vår for å oppnå flere brukeranskaffelser i tiden fremover.»
– Andrew Touchstone, markedsføringssjef i Strava

Det er en spennende tid for utviklere nå som folk stadig oftere bruker apper for å finne informasjon og utføre daglige gjøremål. Hos Google er vi mer opptatt enn noensinne av å samarbeide med utviklere og gi deg alt du trenger av verktøy og gode fremgangsmåter for å markedsføre appen din og skape vekst i bedriften.

Skrevet av Surojit Chatterjee, produktansvarlig for mobilsøkannonser
Posted by Marcus Holgersson, Google AdWords