Kundene vil komme tidlig i gang med julehandelen og handle jevnt gjennom hele julesesongen. Selv om Black Friday og Cyber Monday fremdeles er mest trafikkdrivende, gjør mobilen det mulig å handle hvor og når som helst. Som forhandler bør du gjøre budsjettene og kampanjene dine klare for slike dager med høy trafikk, men det er også viktig å optimalisere for å nå ut til kundene gjennom hele julesesongen.

Vi lanserer noen nye funksjoner like før julesesongen setter i gang, slik at du raskt kan analysere Shopping-kampanjene dine og gjøre de riktige endringene:

Finn ut hvilke produktgrupper du bør optimalisere først

  • En produktgruppefane på kampanje- og kontonivå gjør det enklere å sammenligne resultater og gjøre endringer på tvers av alle produktgruppene
  • Produktgruppefiltrering er nyttig for å finne ut hvilke produktgrupper du bør optimalisere (for eksempel gruppene med høyest kostnad per konvertering), uten at du trenger å gjennomgå alle gruppene i kontoen din manuelt

Mer statistikk for å ta bedre budavgjørelser

  • En simulator for mobilbudjusteringer er nå tilgjengelig på kampanjenivå for å vurdere mobilmuligheten din når du angir budendringen din for mobil
  • Konverteringsestimater er lagt til i budsimulatoren og viser statistikk om hvor mange konverteringer annonsene dine kunne fått ved andre bud
  • Resultatsberegninger er lagt til i underinndelingsdialogen, som klikk og kostnad per konvertering, slik at du kan strukturere produktgruppene dine basert på resultater
La oss forklare hvordan dette er tidssparende og gjør julesesongen litt enklere. Se for deg at du er en klesforhandler og vil sjekke kampanjene dine noen dager før Black Friday for å optimalisere de bestselgende produktene dine.

Først og fremst har shoppingrelaterte mobilsøk økt med over 120 % det siste året, og det ser ikke ut til at denne veksten skal bremse i julen.1 Du har lagt merke til en lignende oppsving i mobiltrafikken din også. Bruk simulatoren for mobilbudjustering for å optimalisere mobilbudene dine på kampanjenivå, slik at du kan se hvordan en endring av mobilbudene dine kan bidra til å øke trafikken til mobilnettstedet ditt.

Simulator for mobilbudjustering

Nå vil du strekke deg enda litt lenger for å optimalisere produktgruppene dine. Du tar en titt på produktgruppefanen på kontonivå og bruker produktgruppefiltre for å finne ut at «jakker»-produktgruppen er produktgruppen med flest konverteringer og lavest kostnad per konvertering. På bakgrunn av dette velger du å optimalisere «jakker»-produktgruppen.
Produktgruppefiltre på kontonivå

Lav kostnad per konvertering for «jakker» er et tegn på at det er mulig å skalere og øke salgsvolumet. Du tar en titt på konverteringsestimater i budsimulatoren og ser hvordan budendringene dine kan påvirke produktgruppen din med hensyn til å øke antallet konverteringer. Deretter skrur du budet opp på konverteringsnivået du vil ha for «jakker».

Konverteringsestimater i budsimulatoren

Til slutt ser du at noen jakkemerker allerede har økt i popularitet hos kunder som har tjuvstartet på julehandelen. Du kan finne ut hvilke jakkemerker i annonsene dine som selger best, ved å se på resultatskolonnene i underinndelingsdialogen for produktgrupper. Sortér etter totale konverteringer eller lav kostnad per konvertering for å få et inntrykk av hvilke merker som trenger separate og høyere bud.

Resultatskolonner i underinndelingsdialogen for produktgrupper

Det var det hele! Dette bør gjøre det raskt og enkelt for deg å optimalisere i julesesongen. Nå kan du fokusere på din egen julehandel og kanskje finne en gave til deg selv.

Hvis du vil ha mer informasjon, kan du gå til brukerstøtten vår og lese mer om Shopping-kampanjer og produktgruppefiltrering. Sjekk også hvilke andre måter du kan bruke for å analysere og skalere optimaliseringene dine ved å bruke Dimensjoner-fanen og skript.

Skrevet av Dimitris Meretakis, produktsjef for Google Shopping
Posted av Marcus Holgersson, Google AdWords


1. Google Global-søkedata fra 3. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015 – søk som utløser Shopping-annonseresultater