Folk bruker flere enheter i løpet av dagen for å handle, kommunisere og bli underholdt. Vi bytter enkelt fra én enhet til en annen – for eksempel en bærbar datamaskin på jobben og et nettbrett hjemme i stuen – for å utføre forskjellige oppgaver. Nesten 40 prosent av netthandlerne starter faktisk undersøkelsene sine på smarttelefoner, og ender opp med å kjøpe produktet eller tjenesten på datamaskin eller nettbrett.1 Nettopp derfor har vi investert i konverteringer via flere enheter i flere år for Søke-, Display- og Shopping-kampanjer. Annonsører over hele verden får nå maksimalt ut av AdWords-kampanjene sine ved å bruke data fra flere enheter: De får dermed opptil 16 prosent flere konverteringer enn tidligere.

Fra og med i dag blir konverteringer via flere enheter lansert på søkeordnivå, og tallene kan bli vist i hovedkolonnen for konverteringer. Tallene i denne kolonnen omfatter allerede nettstedsalg, telefonhenvendelser og appnedlastinger. Når alle konverteringene blir vist på ett sted, kan annonsørene få en bedre oversikt over hvordan kundene engasjerer seg i bedriften deres. Det er også enklere enn noen gang å iverksette tiltak i forhold til disse dataene: Når alle konverteringene dine blir vist i samme kolonne, kan du raskt slå på automatisk budgivning for å optimalisere for de konverteringene som er viktige for bedriften din.

For å aktivere konverteringer via flere enheter i automatisk budgivning, fullfør to enkle trinn i AdWords-kontoen din under Verktøy > Konverteringer:

1. Sørg for at Beregning av konverteringsbud er angitt til «Konverteringer» i stedet for «Konverterte klikk», under «Innstillinger». Vi minner om at konverteringer via flere enheter og andre kontroller ikke er tilgjengelige for «Konverterte klikk».
2. Klikk på «Inkluder avanserte konverteringer», og merk av i avmerkingsboksen for å ta med konverteringer via flere enheter og andre avanserte konverteringer i rapporteringskolonnen for konverteringer og den automatiske budgivningen.
  
Vi ønsker å hjelpe deg å få innsikt i de nye, sentrale konverteringstypene i en verden der folk er på nettet hele tiden og bruker flere ulike enheter. Arbeidet vi gjør, fører til at du kan ta best mulig avgjørelser om markedsføringen din. I brukerstøtten vår finner du mer informasjon om hvordan den automatiske budgivningen påvirkes av konverteringer via flere enheter.

Skrevet av Wilfred Yeung, produktsjef for AdWords-budgivning


1 «The Role of Mobile Search on Store Purchases», Google/Ipsos Media CT, august 2015. Kjøpene ble gjennomført i løpet av de siste tre månedene.