Stadig flere kunder gjør julehandelen på nettet, noe som gir deg større mulighet til å trekke flere kunder til nettbutikken din. I dag lanserer vi klikkandel, slik at du lettere kan se når du går glipp av trafikk. Med klikkandel ser du prosentandelen for antall mulige klikk fra Shopping-annonsene dine.

La oss gi deg et eksempel på hvordan du kan bruke klikkandelen til å se hvilke produktgrupper som har potensial for økt trafikk. På denne måten kan du sikre at annonsene dine er synlige nok, slik at de genererer maksimalt med trafikk til nettstedet ditt resten av julen. Det første du må gjøre, er å legge til klikkandelkolonnen i Produktgrupper-fanen. I dette eksempelet bruker vi «vinterjakker» med en klikkandel på 30 %. Det betyr at du bare fikk 30 klikk av 100 mulige klikk på annonsene dine for «vinterjakker». Benytt så denne muligheten til å justere budene dine for «vinterjakker», slik at annonsene dine blir mer fremtredende. Deretter må du følge opp med jevne mellomrom, særlig for de mest populære produktene dine, for å holde et øye med klikkandelen og fortsette å optimalisere budene.
Klikkandelstatistikk for produktgrupper
Du kan gjøre enda mer for å sikre at julesesongen blir en suksess. I tillegg til å øke trafikken kan du finjustere kampanjene dine for å nå ut til nye kunder og selge mer. Vi har laget to sjekklister for julesesongen som du kan bruke når du skal administrere kampanjene dine de kommende ukene og til neste år:

Hvis du dobbeltsjekker disse listene og justerer kampanjene dine på grunnlag av klikkandelstatistikken, kan du øke salget denne sesongen – og få en gledeligere jul!

Skrevet av Dimitris Meretakis, produktsjef for Google Shopping
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords