Utviklere prøver stadig å finne nye måter å få folk til å ta i bruk appene sine på. Ettersom brukernes oppmerksomhet stadig blir kortere og mer kjøpsrettet når de bruker mobilenheter, er det svært utfordrende å finne engasjerte brukere av appen din – både før og etter at den er installert. Vi har faktisk oppdaget at én av fire installerte apper aldri blir brukt. Vi har fokusert innsatsen vår på å tilby utviklere annonseringsverktøy som engasjerer brukerne og viser frem appene på sitt beste. I tillegg har vi nylig gitt et av annonseformatene våre i apper ny utforming, og vi arbeider videre med å gi brukerne fine annonseopplevelser i apper. Dette er årsaken til at vi i dag lanserer to nye innholdsrike og fengende annonseformater i det store utvalget vårt av kreative løsninger for appinstallasjon.


Spill et spill i en annonse med «prøvekjøringsannonser»


Prøvekjøringsannonser er et appformat som kan brukes for å spille et spill i opptil 60 sekunder ved å strømme innhold fra appen før spillet lastes ned. Med den fengende demoen øker sannsynligheten for at det er noen som liker å spille spillet, som har installert det. Brukerne får en forsmak på spillet før de starter nedlastingen, og apputvikleren tiltrekker seg mer kvalifiserte brukere som har valgt spillet på bakgrunn av opplevelsene sine i appen.

Med prøvekjøringsannonser får annonsørene følgende muligheter:
  • De kan lage svært fengende og vakre annonser som er utformet for spill.
  • De kan gi spillentusiaster muligheten til å teste spill før de laster dem ned.
  • De får mer relevante annonseklikk, appnedlastinger og forhåndskvalifiserte appbrukere.

Prøvekjøringsannonse for Cookie Jam


Bli superkreativ med tilpassede mobilannonser

Vi lanserer også en betaversjon for interaktive interstitial-annonser. Dette er HTML5-annonser som kan benyttes for å tilby brukerne tilpassede opplevelser skreddersydd for de ulike annonsørappene. Annonsørene får dermed kreativ frihet til å bruke HTML5 i stedet for standardmaler, og de kan hente inn data dynamisk. Med dette formatet legges det til rette for å skape mangfold, og formatet er ikke begrenset bare til spillapper. Med interaktive interstitial-annonser gir du brukerne en virkelig tilpasset opplevelse som kan omfatte verdiutsagnet til appen din og funksjonaliteten du ønsker å fremheve. Alt dette blir presentert i tråd med den personlige merkevarestrategien din. Dette er spesielt verdifullt for annonsører som ønsker å oppnå økt brukerengasjement for appene sine.

Med interaktive interstitial-annonser får annonsørene følgende muligheter:
  • De får vakre og fleksible lerret de kan bruke for å bli virkelig kreative.
  • De får unike muligheter for testing og optimalisering.
  • De får unike muligheter for merkevarebygging.
  • De får muligheten til å vise brukerne litt av appopplevelsen før spillet lastes ned.

Markedsførere drar allerede fordeler av disse engasjerende annonsene for å øke antallet appinstallasjoner. Zalora laget en annonse som lot brukere sveipe for å avdekke et eksklusivt tilbud.  

Zalora's interaktive annonse lar brukere sveipe en finger
 over skjermen for å avdekke et spesialtilbud.

Tilpasningen kan være så stor eller liten du ønsker. Du kan justere standardmaler, men du kan også velge å lage en helt tilpasset reklame. Markedsførere kan også bruke innhold fra aktive apper for å lage fengende annonseformater i sanntid. Ettersom du har mer kontroll over oppsettet og interaksjonen, kan du A/B-teste reklamer og prøve ut forskjellige handlingsfremmende uttrykk – for å øke antallet konverteringer. I stedet for at du bare forteller brukerne om appen din, kan du heller tilby dem en opplevelse som er unik for appen. På denne måten kan brukerne bli inspirert til å ønske å bruke mer tid i appen din.

Annonsørene kan bruker interaktive interstitial-annonser for å promotere de nyeste produkttilbudene sine gjennom produktgallerier, fremheve elementer i den personlige merkevarebyggingen sin, og for å formidle verdien av appene sine på en mer kraftfull måte før brukere installerer dem.
Zalora promoterer et produktgalleri brukerne kan sveipe
gjennom i en interaktiv interstitial-annonse.

Vi forstår at opplevelsene på mobilenheter må tilpasses for mobilbrukerne. Det samme gjelder for mobilannonsene. Vi utforsker stadig nye og bedre måter vi kan videreutvikle de interaktive formatene for små skjermer på.

Prøvekjøringsannonsene og de interaktive interstitial-annonsene er foreløpig i betaversjon, og de er foreløpig bare tilgjengelige for et begrenset antall annonsører. Ta kontakt med kontoadministratoren din hvis du er interessert i å teste ut disse betaversjonene.Advertisers can use 

Lagt ut av Sissie Hsiao, produktdirektør for mobilannonsering i Displaynettverket, og Pasha Nahass, produktsjef for mobilannonsering i Displaynettverket.
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords