Tiden er inne for vårt nyhetsbrev hvor vi samler ferskt materiale fra vår Google+ side og andre kanaler. Denne ukens nyhetsbrev inneholder mye bra materiale som vi håper at dere vil like.

Ukens mobiltips

Når det kommer til det å være synlig på nett er det viktig å spore verdifulle handlinger som blir gjort på nettstedet. Det viktigste er å spore konverteringer som fører til økt omsetning i første omgang. Men dette er ikke den eneste typen konverteringer som er mulig å spore. Det kan være vel så viktig å følge med på signaler som kan føre til handlinger av verdi for bedriften din. For eksempel: dersom du har flere fysiske butikker kan det være viktig å følge med på brukere som besøker og engasjerer seg på din “Finn butikker”-side.

Det er enkelt å spore destinasjonsmål for forskjellige sider på ditt nettsted ved å benytte Google Analytics. Dersom dette ikke lar seg gjøre pga. hvordan nettstedet ditt er satt opp, anbefaler vi å benytte aktivitetssporing i Google Analytics. Aktivitetssporing implementeres ved hjelp av små endringer i kildekoden slik at Analytics kan spore hver gang noen for eksempel trykker på en knapp eller en link. Disse aktivitetssporingene kan deretter settes opp som egne mål i Analytics og du kan importere dem som konverteringer i AdWords-kontoen din.

Det er viktig å se dette i sammenheng med våre mobiltips; du kan benytte aktivitetssporing til å spore hvordan dine brukere oppfører seg på din mobilside. Du kan for eksempel spore klikk på telefonnummeret til din bedrift dersom du har gjort slik at nummeret er klikkbart fra en smarttelefon. Det er generelt sett viktig at dine såkalte “call-to-action”-knapper er lett synlige for brukerne. Det vil være interessant å spore forskjellene for hvordan brukere finner frem til en gitt side, dersom det er flere veier å gå. Dette kan for eksempel være relevant dersom det er flere veier brukere kan gå for å finne frem til kontaktsidene på ditt nettsted.

Les denne artikkelen for å komme i gang med aktivitetssporing!

Ukens artikkel

For noen måneder siden introduserte vi dere til Søk 2.0. Dette er en strukturert måte å sette opp dine AdWordskampanjer på for å få mest mulig ut av fleksibelt og eksakt samsvar. Dette er samsvartypene for søkeord som tillater deg å enklere kontrollere hvilke søk som utløser visninger av dine annonser.

Vi inviterer dere til å lese det siste innlegget på Think with Google, skrevet av våre nordiske kolleger; Kari og Tomas. Klikk på linken under for å lese artikkelen!
Dersom du ønsker å se videopresentasjonen av Søk 2.0, finner du den på norsk i vår YouTube kanal.

Ukens ressurs

En annen fin ressurs på Think with Google-siden er YouTube topplister hvor du kan finne våre mest populære TrueView annonser fra de siste månedene. Du finner topplister for Norge, Sverige, Danmark og Finland. Sjekk ut dette her og nyt det brede utvalget av TrueView annonser.


Skrevet av Antti Kauttonen, Google AdWords
Oversatt av August, Google AdWords