Fra vi introduserte AdWords for 15 år siden, har vi sett en grunnleggende endring i måten folk finner det de vil ha på, når de vil ha det. Nå bruker vi flere enheter i løpet av dagen, og vi ser flere videoer og bruker flere nettsteder og apper enn noen gang tidligere. I dag skjer flere Google-søk på smarttelefoner enn på datamaskiner, verden over.

Dagene med forutsigbar nettlesing er erstattet av korte blaff med digital aktivitet spredd utover dagen, hovedsakelig på mobilen. I disse mikroøyeblikkene forventer forbrukerne at annonsene er nyttige og relevante – uansett om det betyr at de inneholder produktinformasjon, veibeskrivelse til nærmeste butikk, et telefonnummer eller mer informasjon om bedriften de er interessert i.

Nyskapningene i AdWords som gjør disse opplevelsene mulig, har hjulpet mange bedrifter å nå kundene på bedre og smartere måter. Det som en gang var et verktøy annonsører kunne bruke for å vise tekstannonser sammen med søkeresultater, har blitt til noe mye større. Et resultat av dette er at folk som jobber med markedsføring, har fått en mer kompleks hverdag. AdWords omfatter for eksempel nå også medier av typen bannerannonser og video som kan kjøpes på YouTube og overalt på nettet. Og det er bare toppen av isfjellet.

Økningen i kompleksitet har skapt et behov for å tenke nytt om AdWords, og det siste året har produktavdelingene våre tenkt nøye gjennom hvordan vi kan gjøre AdWords like relevant i de neste 15 årene som i de 15 første. Enten det gjelder oppretting av én enkelt Shopping-kampanje eller oppdatering av tusenvis av tekstannonser, er dette noe vi må gjøre på en måte som fungerer bra for annonsører over hele verden, uansett størrelse eller mål.

Derfor møtte vi mange av dere – små og store annonsører, fra superbrukere til nybegynnere – for å forstå hva vi gjør bra, og hvor vi kommer til kort. Kommentarene som kom inn, og innsikten vi har fått, var opplysende og førte til brukerstudier, finpussing av produkter og denne viktige milepælen.

I dag har jeg gleden av å kunne tilby en forhåndstitt på den nye AdWords-opplevelsen og tre viktige plattformområder vi har konsentrert oss om. Hver av dem springer ut av tilbakemelding fra dere.

AdWords bør handle mer om bedriften din og mindre om vårt produkt. Vi ønsker at alt skal støtte opp om hvordan du tenker om bedriften din, både når det gjelder måten du uttrykker forretningsmålene dine på, måten du måler og administrerer annonsene dine på, og alt imellom. Målet vårt å gjøre det enda enklere å kjøre og optimalisere kampanjer basert på dine unike markedsføringsmål.

Du vil at dataene du trenger, skal være lett tilgjengelige. Uansett om det gjelder kampanjene som gir mest fortjeneste, eller prosentandelen av trafikken som kommer fra mobil, er målet vårt å gi deg statistikk og hjelpe deg å visualisere den på måter som gir grunnlag for handling. Når du ser dataene som er mest relevante for forretningsmålene dine, kan du bruke mer tid på å optimalisere kampanjer og identifisere muligheter.

Når alt kommer til alt, trenger du enkle, kraftige verktøy som gjør at du får gjort mer på kortere tid. Du bør kunne utføre de viktigste oppgavene dine, som å administrere annonseutvidelser og utarbeide rapporter, på ett sted. Med mindre rot og mer intuitive arbeidsflyter kan du raskt gjøre endringene som gir bedriften din ny giv.

Det som er lettest å legge merke til i den nye AdWords-opplevelsen, er hvordan den ser ut og fungerer ved bruk. Dette er material design, utformingsspråket som er kjernen i velkjente Google-apper som Maps, Søk og Gmail. Selv om nye AdWords kan fremstå som annerledes, kommer kampanjene dine til å kjøre på samme måte som før – uten oppgradering eller overføring.

Vi skal fortsette å utvikle den nye AdWords-opplevelsen i hele 2016 og utover i 2017, og vi inviterer annonsørene til å prøve den ut underveis og gi oss tilbakemelding. Invitasjonene sendes ut basert på flere faktorer, så ikke alle annonsører får testet den nye opplevelsen med en gang.

Vi ser frem til å fortsette samarbeidet med dere og gi dere verktøyene dere trenger for å kommunisere med forbrukere på meningsfylte og relevante måter.

Skrevet av Jerry Dischler, underdirektør for produktadministrasjon, AdWords
Postat av Antti Kauttonen, Google AdWords Nordics