Hei og velkommen til vår nyeste utgave av Google Nordics nyhetsbrev! Denne uken vil du få høre mer om ‘mikroøyeblikk’ og hvordan disse kan gi deg en bedre forståelse av kunders engasjement på mobile enheter og ute i den stadig mer mobile verdenen. I et ‘mikroøyeblikk’ kan et plutselig eller uventet behov oppstå, og Google kan her bidra med flere løsninger - spesielt gjennom Google søkemotor. Google.no (Google søk) er en av de viktigste annonseplassene det gjelder å være synlig på, til rett tid og med rett budskap, dersom du ønsker å generere konverteringer fra potensielle kunder.

Hva er mikroøyeblikk?

Begrepet ‘mikroøyeblikk’ bruker vi til å beskrive korte, men svært viktige øyeblikk der en potensiell kunde leter etter et produkt eller tjeneste for å tilfredsstille et behov. Ofte vet ikke nødvendigvis kundene selv hva de nøyaktig leter etter, men kanskje din bedrift tilbyr en perfekt løsning for akkurat dette behovet.

Det er viktig å tenke på at mikroøyeblikk ikke er tids- eller plassbestemt, men kan oppstå hvor og når som helst. Selve materialet eller løsningen som kunden leter etter bruker derimot å være tilknyttet noe spesifikt. Behovet for en ny stekepanne eller kaffekoker vil som regel oppstå på et kjøkken. Eksempelvis fant en amerikansk undersøkelse ut i fjor at mer enn 39% handler på nett når de befinner seg på kjøkkenet.

Det er derfor essensielt å sørge for at nettsiden din tilbyr en positiv brukeropplevelse på mobile enheter. Det finnes rett og slett ikke lenger noen unnskyldning for å unngå en optimalisert mobilside i vår mobile hverdag.

For å være tilstede i brukenes mikroøyeblikk oppmuntrer vi derfor dere alle til å kontrollere at kampanjene er optimerte (f.eks. benytter dere relevante søkeord i søkekampanjen?). Neste steg er å tilpasse en mobilversjon av nettsiden, ved å benytte de ulike verktøyene og ressursene vi tilbyr. Et veldig enkelt sted å starte er å besøke din egen nettside fra en mobiltelefon. På den måten opplever du siden på samme måte som dine brukere, og du kan selv se hva som fungerer bra og hva som eventuelt behøver forbedringer.

Dersom du fortsatt er usikker på hvor du skal begynne, anbefaler vi at du ser gjennom vår videoserie om mobil. Serien er på norsk. I tillegg kan du lære mer om mikroøyeblikk og finne de nevnte mobilresursene på vår engelske side Micro-Moments section at Think with Google.

Skrevet av Antti Kauttonen, Google AdWords
Oversatt av Sara, Google AdWords