Vintersalget er snart over, og våren står for tur. Så hvorfor ikke ta en liten vårrengjøring og sørge for at alle produktene dine vises i Shopping-kampanjene dine? For å få de strålende resultatene du ønsker, er det vesentlig at produktene er godkjente og klare for visning. 12 % av produktene med flest klikk i 2016 for alle annonsører kan det for tiden ikke annonseres for fordi produktene ikke finnes på lager eller er blitt avvist. Sørg for at alle produktene i varelageret ditt er kampanjeklare ved å bruke den nye rapporteringen for produktstatus og effektiv maks. CPC.

Mer statistikk i Produkter-fanen
I Produktstatus-kolonnen kan du nå enkelt se status for de av produktene dine som har best resultat.Du kan bruke produktstatus til å identifisere varer som ikke lenger genererer trafikk eller konverteringer fordi de er avvist, ekskludert eller ikke finnes på lager.

La oss si at du selger sko og vil finne ut hvorfor det totale antallet konverteringer for bestselgerne dine har falt med 50 % denne måneden. Da kan du bruke Produktstatus-kolonnen for å se om denne nedgangen er et resultat av problemer med varelageret. Velg «Produktstatus» i rullegardinmenyen for kolonner, og sortér deretter tabellen etter nedgang i antall konverteringer.

Resultatdata på produktnivå

Juster budgivningen umiddelbart for bestselgende sko ved å bruke Effektiv maks. CPC-kolonnen. I denne kolonnen ser du budene du har angitt for produkter i produktgruppene dine. Når du klikker på et bud, tas du direkte til produktgruppen for de aktuelle skoene.

Varelagerstatus for produktgrupper

Du får også tilgang til ny statistikk om varelager i Produktgrupper-fanen. Dermed kan du se hvilke skoprodukter i produktdataene og Shopping-kampanjene dine som må oppdateres, slik at du kan få best mulig resultater for kampanjene dine. Du kan bruke disse nye kolonnene til å få en oversikt over statusen til varelageret:

  • Innsendte produkter: antall produkter i den tilknyttede Merchant Center-kontoen
  • Godkjente produkter: antall innsendte produkter som er godkjent av Google
  • Aktive produkter: godkjente produkter med et angitt bud
  • Produkter som er klare for visning: aktive produkter som finnes på lager
  • Prosentvis godkjent: prosentandelen av alle innsendte produkter som er godkjent
  • Prosentvis aktiv: prosentandelen av godkjente produkter som har et bud
  • Prosentvis klar for visning: prosentandelen av alle produktene dine som kan delta i auksjoner


Ny Produktstatus-kolonne for produktgrupper

Bruk disse oversiktene hvis du for eksempel ser en nedgang i antall konverteringer spesifikt for «løpesko»-produktgruppen din. Hvis «Prosentvis godkjent» bare er 60 % for «løpesko», kan nedgangen i antall konverteringer være et resultat av avviste produkter.

Omfattende analyse av resultater
Fra og med i dag gjøres dessuten Shopping-attributter som «merke» og «produkttype» tilgjengelige i rapportverktøyet for AdWords. Når du har gjennomgått status for produktene dine, kan du analysere resultatene ved å lage egendefinerte tabeller og diagrammer for å identifisere trender, sammenligne salg for ulike merkevarer eller enheter og optimalisere for å nå målene dine.

Å få vist produktene dine er avgjørende for at kundene skal finne nøyaktig det de søker etter. Du finner mer informasjon og tips til hvordan du bruker den nye rapporteringen for produktstatus og effektiv maks. CPC, i brukerstøtten for AdWords.

Skrivet av: Tom Beyer,Produktsjef for Google Shopping
Postat av: Marcus Holgersson, Google AdWords