Overgangen til mobil er ikke lenger bare en fremtidsvisjon. Den skjer nå.

Hvert år blir det lagt inn billioner av søk på Google, og over halvparten av disse skjer på mobil. Og på alle de mange millionene nettstedene der Google Analytics blir brukt i dag, ser vi at over halvparten av nettrafikken nå kommer fra nettbrett og smarttelefoner.

Vi har bedt folk beskrive rollen smarttelefoner spiller i livet deres, og de svarte blant annet «den sitter limt i hånden min», «den er butleren min» og «den er livslinjen min». Det er smarttelefonen de setter sin lit til når de i løpet av dagen vil finne ut av noe, dra et sted eller kjøpe noe.

For å hjelpe markedsførere med å oppnå suksess i en verden der alt dreier seg om mobilen, har vi gitt AdWords en helt ny utforming, fra topp til bunn. Vi har evaluert og oppgradert alt fra reklamer og budgivning til målinger og arbeidsflyt.  Vi gjør det også enklere for markedsførere å bygge bro mellom den digitale og den fysiske verdenen.

Nå som vi kan se at posisjonsrelaterte mobilsøk vokser 50 % kjappere enn mobilsøk sett under ett, kommer det tydelig frem at forbrukerne forflytter seg sømløst mellom opplevelser på og utenfor Internett. Derfor er det viktig at markedsførere også tenker i disse baner.

Det var svært spennende å kunne dele de nye innovasjonene med annonsørene i dag tidlig på Google Performance Summit. Nedenfor finner du høydepunktene fra dagens kunngjøringer – og du kan se hele programmet i reprise her.

Et nyutformet AdWords i en verden der mobilen kommer først

I de siste årene har det blitt klart for oss at det å ta høyde for mobil og det å utvikle noe fortrinnsvis for mobil, er to svært forskjellige ting. Det er dette som er grunnen til at vi nå fullstendig har forvandlet måten vi tenker på – og bygger opp AdWords på.

Hvordan ser tekstannonser ut i en verden der mobilen kommer først? Mobilen har revolusjonert lerretet annonsene males på. Tidligere i år fjernet vi annonsene som ble vist på høyre side på stasjonære datamaskiner, for å forbedre søkeopplevelsen og sikre et mer samsvarende utseende på ulike enheter. Dette banet vei for at vi kunne introdusere de største endringene i hvordan man lager tekstannonser siden AdWords ble lansert for 15 år siden.

De nye utvidede tekstannonsene i AdWords er optimalisert for skjermstørrelsene de mest populære smarttelefonene har. Med disse annonsene får du et større annonseområde der du kan presentere mer informasjon om produktene og tjenestene dine, før brukerne klikker på annonsene. Her følger de viktigste endringene:

Oppgraderte annonsekomponenter
Nåværende
Tilgjengelig senere i år
Mer prominente overskrifter
Én overskrift på 25 tegn
To overskrifter på 30 tegn
Lengre tekstlinje
To tekstlinjer på 35 tegn
Én konsolidert tekstlinje på 80 tegn
Relevant visningsadresse
Manuelt angitt visningsadresse. Hvis det er manglende samsvar mellom visningsadressen, den endelige nettadressen og nettadressen for destinasjonssiden din, blir ikke annonsen din godkjent.
For å sikre nøyaktighet blir domenet automatisk hentet fra den endelige nettadressen din. Du kan tilpasse nettadressebanen.

Med disse oppgraderingene kommer annonsene dine til å fungere bedre på ulike skjermtyper, spesielt for forbrukere på farten som vil vite nøyaktig hva det er du tilbyr, før de trykker seg inn på nettstedet ditt.

Fra nye testresultater med denne oppdateringen har flere annonsører rapportert en oppgang på inntil 20 % i klikkfrekvens sammenlignet med bruk av dagens tekstannonser. Vi oppfordrer deg derfor til å forberede deg på denne oppgraderingen før vi ruller den ut senere i år.  

Hvordan ser bannerannonser ut i en verden der mobilen er ledende enhet? Gjennom mobilen har du fått tilgang til et univers bestående av nye områder du kan nå forbrukerne på – med alt fra nettsteder til apper og videoer. Responsive bannerannonser kan tilpasses etter innholdet, formene og størrelsene på de over to millioner publisistappene og -nettstedene i Google Displaynettverket (GDN). Med disse annonsene får du dessuten tilgang til ny, tilpasset beholdning, slik at du kan skape forbrukerengasjement med annonser som matcher både preget og utseendet til innholdet forbrukerne surfer i. Alt du behøver å gjøre er å skape en overskrift, beskrivningstekst og inkludere ett bilde og en URL - Google vil dermed automatisk kunne designe lekre responsive bannerannonsere.
Vi utvider også rekkevidden til remarketingkampanjer i GDN ved å gi deg tilgang til beholdning fra flere annonsenettverk. Med denne beholdningen havner flere apper og nettsteder fra jorden rundt også innenfor rekkevidden din. Ved å benytte seg av dette, oppnådde det europeiske flyselskapet SAS en konverteringsøkning på nesten 20% med samme CPA for deres remarketingkampanjer. Finn ut mer

Hvordan ser budgivning ut i en verden der mobilen kommer først? Markedsførere trenger større kontroll og mer fleksibilitet for å kunne optimalisere bud på bestemte enheter. I løpet av de kommende månedene blir du bedt om å angi enkeltbudjusteringer for hver enhetstype – mobil, stasjonære datamaskiner og nettbrett. På denne måten kan du knytte det grunnleggende søkeordbudet ditt til enheten som utgjør størst verdi for bedriften din, og så angi budjusteringer for hver av de andre enhetene. Du har også et større område du kan justere bud innenfor, nå opp til +900 %. Med større kontroll kan du nå optimalisere med større presisjon samtidig som du kan holde ting enkelt ved å bruke én kampanje du kan nå ut til forbrukerne med på flere enheter.

Mobil – et hjelpemiddel som brukes lokalt, og som forener den digitale og den fysiske verdenen for markedsførere

Nesten én tredjedel av alle mobilsøk er knyttet til posisjon. Skillet mellom folks verden på og utenfor nettet viskes ut – og du bruker mobilen flittig, uansett om du er på utkikk etter en restaurant der du kan innta fredagens middag, eller om du ser etter en butikk som selger gummistøvler i størrelsen din.

For å hjelpe annonsører med å nå ut til forbrukere som leter etter fysiske bedriftsbeliggenheter, introduserer vi nye lokale søkeannonser på Google.com og Google Maps. Annonsører som bruker adressetillegg, kan nå tydelig presentere bedriftsbeliggenhetene sine når forbrukere søker etter ting som «skobutikk» eller «bilverksted i nærheten». Finn ut mer

Vi investerer også tyngre i mer merkevareorienterte, tilpassede opplevelser for bedrifter på Google Maps – slik at du skal kunne få flere butikkbesøk. Først eksperimenterte vi med en rekke annonseformater på Maps. Med disse formatene blir det enklere for brukere å finne bedrifter mens de navigerer seg rundt i verden. Maps-brukere kan for eksempel komme til å se promoterte knappenåler for nærliggende kafeer, bensinstasjoner eller lunsjrestauranter langs med kjøreruten de tar. Vi gir også lokale bedriftssider et splitter nytt utseende – og for å oppfordre forbrukere til å utforske butikken din før de i det hele setter fot i den, legger vi til nye funksjoner, for eksempel spesialtilbud, samt muligheten til å bla gjennom produktbeholdningen din.
Kartannonser: Promoterte knappenåler og bedriftssider 
Nå som nettannonser fører stadig flere folk til butikkfrontene dine, hvordan måler du effekten av dette? Når det kommer til måling av annonsers effekt både på og utenfor Internett, er AdWords verdens mest omfattende målingsløsning. Når sant skal sies, har annonsører målt over én milliard butikkbesøk globalt siden AdWords-butikkbesøk ble introdusert for to år siden.

Bedrifter fra en rekke bransjer verden over bruker statistikk om AdWords-butikkbesøk til å måle effekten av nettannonser og aktivitet utenfor Internett. Nissan UK oppdaget at 6 % av annonseklikkene på mobil resulterte i at brukeren tok turen til en av bilforhandlerne deres, noe som ga dem omtrent 25 % avkastning på investeringen.

Suksess i en verden der mobilen kommer først

Nå som forbrukerne lever livet sitt på nettet, og skillet mellom på og utenfor Internett viskes ut, er det viktigere enn noensinne for bedriften din å satse på mobil. Google ruster seg også for en verden der mobilen kommer først, og vi ser frem til å gå denne fremtiden i møte med deg.

Hvis du vil se alle annonse- og analyseinnovasjonene som ble kunngjort i dag tidlig, kan du se på det innledende foredraget fra Google Performance Summit på engelsk her. Ta også turen innom nettstedet for AdWords-markedsføringsmål for å finne ut hvordan du kan bruke annonseløsninger for å nå forretningsmålene dine.


Lagt ut av: Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President, Ads and Commerce