Nye undersøkelser viser at halvparten av alle i aldersgruppen 18–49 år primært bruker mobilenheter når de skal se video. Selv hjemme i stuen foretrekker mange å se video på smarttelefonen – både fordi det er bekvemmelig, og fordi brukeren kan gjøre tilpasninger og justeringer etter behov. Vi arbeider med å lansere nye formater tilpasset til disse nye seervanene.

Derfor lanserer vi nå bumperannonser – et nytt videoformat på seks sekunder som selges gjennom AdWords-auksjonen på CPM-basis. Bumperannonser passer perfekt når du vil generere økt rekkevidde og frekvens, særlig på mobil, der poengterte videosnutter gir gode resultater.

Bumperannonser er korte og konsise, og vi har funnet ut at de fungerer best i kombinasjon med TrueView- eller Google Preferred-kampanjer. Tidlig testing har vist at bumperannonser fører til høyere verdier for beregninger i øvre del av trakten, for eksempel annonseminne, bevissthet og vurdering. De utfyller dermed TrueView, som gir best effekt på beregninger i midtre eller nedre del av trakten, for eksempel positiv oppfatning og kjøpsintensjon. Vi har også sett at bumperannonser er et godt valg for å generere økt rekkevidde og frekvens når de brukes sammen med TrueView-kampanjer.

Atlantic Records var tidlig ute med å teste dette nye formatet, og de benyttet bumperannonser til lanseringen av det andre albumet fra det engelske bandet Rudimental. Fiona Byers, markedsføringssjef i Atlantic Records/Warner Music Group, forteller: «TrueView og bumperannonser utgjorde en viktig del av Rudimental-kampanjen vi nettopp kjørte, som handler om bandets andre album. Ved hjelp av de kostnadseffektive bumperannonsene fikk vi virkelig vist frem alle de forskjellige legendariske gjestene som er med på platen. Hver bumperannonse ga en kort presentasjon av en av gjesteartistene og et av sporene på albumet, og med TrueView kunne vi gi utfyllende informasjon om albumet og bandet. TrueView og bumperannonser er langt mer effektive når de brukes sammen, enn når de brukes hver for seg.»

Bumperannonser er korte og morsomme, og de egner seg svært godt til serieformater. Audi Deutschland delte opp en lengre TrueView-annonse for å introdusere Q-serien med passende tyske ord som begynner på «Q», for eksempel Querpass (tverrpasning) og Quantensprung (kvantesprang). Audi Deutschland var tidlig ute med å ta i bruk dette formatet, noe som er i tråd med slagordet deres: «Vorsprung durch Technik» («Forspranget ligger i teknikken»).

Vi tenker på bumperannonser som videoannonsenes svar på haiku-dikt – og vi gleder oss til å se hva det kreative fellesskapet kan få til med disse annonsene. Du kan bruke bumperannonser fra og med mai ved å ta kontakt med en Google-salgsrepresentant. I mellomtiden fortsetter vi å lansere nye annonseformater som er unikt tilpasset måten folk ser video på i dag og i fremtiden – så følg med.

Skrevet av Zach Lupei, produktsjef for videoannonser
Postat av Antti Kauttonen, Google AdWords Nordics