For mange markedsførere kan det være krevende å håndtere teknologien og omfanget som må til for å knytte konverteringer utenfor nettet tilbake til søkeordene og annonsene som har generert dem. De må ofte ta viktige beslutninger basert på samlede data fra ulike kilder, og mange må klare seg helt uten data. Dermed er det vanskelig å få oversikt over hvordan AdWords-kampanjene deres har påvirket resultatene.

Derfor lanserer vi AdWords Conversion Import for Salesforce. Med denne funksjonen kan du måle verdien til konverteringer utenfor nettet som kan knyttes til AdWords-klikk på nettet, uten å måtte avstemme AdWords- og CRM-data manuelt.

Slik fungerer det
Etter at du har knyttet sammen AdWords- og Salesforce-kontoen din, kan du velge hvilke milepæler du ønsker å spore som konverteringer, som for eksempel «kvalifisering som potensiell kunde» eller «fullført salg». Når en bruker klikker på annonsen din og besøker nettstedet ditt, registreres en unik Google klikk-ID på nettstedet ditt som forteller hvilken annonse vedkommende har klikket på. Hvis brukeren fyller ut et skjema for potensielle kunder på nettstedet ditt, sendes klikk-ID-en til Salesforce, der den lagres sammen med den potensielle kunden og eventuelle fremtidige salgsmuligheter.

AdWords sjekker regelmessig Salesforce-kontoen din for å se om du har registrert nye milepæler knyttet til annonseklikk, i salgstrakten. Når AdWords finner slike milepæler, telles de som konverteringer i AdWords.

Peninsula, Storbritannias største ekspertteam innenfor HR, arbeidsrett og HMS, sier følgende: «Med AdWords Conversion Import for Salesforce er det enkelt for oss å finne ut hvilke søkeord som genererer godt kvalifiserte potensielle kunder. Dermed har vi kunnet fordele ressursene bedre og fått større utbytte av budsjettet. Etter at vi begynte å bruke denne funksjonen, har vi redusert kostnaden per potensielt salg med 11 prosent. Vi har oppnådd disse besparelsene ved å omfordele budsjettene og redusere budene på søkeord som ikke har gitt gode resultater, men likevel har lagt beslag på topplasseringer.»




Fokuser på verdifulle klikk
Med AdWords Conversion Import for Salesforce får du bedre oversikt over salgsaktivitetene dine og muligheten til å optimalisere budene og budsjettene dine. Du kan for eksempel øke budene for søkeord som genererer godt kvalifiserte potensielle kunder, mens du kan sette annonser som genererer klikk, men ikke salgsmuligheter, på pause. Dermed får du større utbytte av de eksisterende budsjettene dine og muligheten til å optimalisere annonsestrategien din.

Finn ut mer

Du finner mer informasjon om AdWords Conversion Import for Salesforce i brukerstøtten for AdWords. For øyeblikket er denne funksjonen bare tilgjengelig etter invitasjon, men gjøres tilgjengelig for alle annonsører senere i år. Hvis du ønsker å motta en invitasjon før løsningen blir tilgjengelig for alle annonsører, kan du kontakte Google-salgsrepresentanten din eller sende en forespørsel her.

Skrevet av Jon Diorio, produktsjef for i AdWords
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords