Har du lagt merke til at butikkene allerede har begynt å pynte til jul og at julevarene er fremme i hyllene? Vet du hvor mye trafikken på viktige søkeord relatert til jul og nyttår øker allerede fra oktober? Er du en av de mange bedriftene som har høysesong de nærmeste månedene?


Vi i Google gleder oss til jul. Vi gleder oss også til de travle månedene rundt høytiden og rundt nyttår, og vi forstår at det gjelder å være forberedt, for alle dere som har deres mest intensive tid i året nå. Vi vil derfor gjerne gi dere noen tips dere kan bruke for å få mest mulig ut av julesalg og høytidstrafikk!
  • Bruk både søke- og innholdsnettverket for å få maksimal effekt av annonseringen. De som handler leter etter inspirasjon på alle mulige slags nettsteder, og julehandelen foregår både på søkesiden og på innholdssider
  • Planlegg budsjettene nøye. Trafikken vil øke i november og desember, så sørg for at du har høyt nok budsjett til å vises hele dagen og at du ikke går tom for penger midt i den viktigste perioden
  • Vær forberedt på å øke klikkprisen/CPC. Konkurransen om de mest populære søkeordene vil bli mer intens, så det kan være lurt å høyne budet om du vil ha en bra plassering
  • Ha gjerne en egen kampanje med julerelaterte søkeord, som julegaver og julepresang, eller opprett en separat kampanje om du har spesifikke juletilbud
  • Husk å skrive gode annonsetekster som passer til søkeordene dine, og inkluder julebudskap både i annonseteksten og på nettstedet
  • Målrett dere mot relevante sider i vårt innholdsnettverk. Du kan finne bra sider via AdWords-kontoen når du oppretter en plasseringsmålrettet kampanje. Et tips kan være å legge til sider med prissammenligning eller gavetips
  • Bruk konverteringssporing på nettstedet ditt så du kan følge med på om julekampanjene er lønnsomme
  • Sørg for at søkeordlistene dine dekker alle produktene du tilbyr, og at du har organisert dem i passende annonsegrupper og kampanjer
Vi håper at disse tipsene kan hjelpe dere med å møte julen og den økte trafikken på en god måte!

God og Google jul på forskudd!