Fra og med i dag er Visningsannonsebyggeren for Adwords tilgjengelig i Norge. Dette er et verktøy som enkelt lar deg opprette og tilpasse visningsannonser så du kan utvide dine kampanjer utover tekstannonser, uten bruk av ytterligere ressurser. Du finner verktøyet i din AdWords- konto når du oppretter en ny Internett-kampanje.

Dette verktøyet gjør det mulig å tilpasse annonsene ytterligere, og det forenkler prosessen med å opprette dine annonser:
  • Valg av bilde: Du kan velge mellom tidligere opplastede bilder når du oppretter dine annonser slik at du slipper å laste opp bilder fra ditt skrivebord.
  • Live redigering: Se hvordan din tekst, dine bilder og andre tilpasninger ser ut, uten å måtte klikke på ’oppdater forhåndsvisning’. Nå kan du opprette engasjerende visningsannonser enda raskere enn tidligere!
  • Se hvilke annonsestørrelser som er tilgjengelige for hver mal: Nå behøver du ikke fullføre prosessen med å opprette annonsen for å kunne se hvilke størrelser din annonse kan opprettes i.
  • Ytterligere maler: Du kan nå velge mellom enda flere maler enn tidligere når du skal opprette din visningsannonse.


Siden mange annonsører har forsøkt verktøyet og gir oss verdifulle tilbakemeldinger, har vi besluttet å dele noen gode tips for hvordan bruke Visningsannonsebyggeren (for øyeblikket kun tilgjengelig på engelsk). Forhåpentligvis vil disse tipsene hjelpe deg til en bedre start på dine kampanjer med visningsannonser.

Tilpasning er nøkkelen til suksess når du oppretter din annonse
  • Vær påpasselig med å tilpasse farger, slik som skrift- og bakgrunnsfarger. Ved å endre på fargevalget som er satt som standard, kan dine annonser differensieres bedre tilpasses dine produkter og/eller tjenester.
  • Gjennomgå alle tilgjengelige annonsestørrelser for hver mal slik at teksten i annonsen vises tilstrekkelig godt og at annonsen passer til størrelsen. Last opp bilder og logoer i størrelsene vi anbefaler.
  • Forsøk ulike maler for å se hvilken som genererer best resultat og optimér den tilstrekkelig.
  • Du kan få din annonse til å se mer profesjonell ut ved å bruke gjennomsiktig PNG- grafikk for å få matche bakgrunnen og bildet i annonsen.
Vurdér å flytte dine annonser til en separat annonsegruppe. Dette vil tillate deg å:
  • Øke budet for dine visningsannonser, en praksis vi generelt sett benytter ettersom en visningsannonse ofte konkurrerer med flere tekstannonser i auksjonen for én plassering.
  • Bruk unike søkeord for dine visningsannonser uten å påvirke resultatene til deres annonsegrupper med tekstannonser. Dette særskilt fordi disse vises på både Googles søke- og innholdsnettverk
Annonser vil ikke få mulighet til å vises dersom de ikke tilfredstiller følgende krav
  • Se etter at annonsert nettadresse er synlig. Dersom den har samme farge som bakgrunnen, vil den ikke være synlig for brukerene. Du vil dermed måtte endre fargene før din annonse vil få muligheten til å vises.
  • Bilder du laster opp via Visningsannonsebyggeren må være mindre enn 50KB for å ha muligheten til å vises.
Vær derfor nøye med å sjekke annonsene før du sender dem inn.

Vennligst fortsett å sende oss dine tilbakemeldinger, og hjelp oss med å forbedre visningsannonsebyggeren.

Lykke til med å opprette dine visningsannonser!