Takket være Internett kan bedrifter i alle størrelser nå ut til, og selge direkte til kunder uten mellomledd. Dette gir dem også muligheten til raskt å nå kunder i andre land.

AdWords-kampanjer gir bedrifter muligheten til enkelt å utvide på tvers av landegrenser. Tipsene nedenfor kan hjelpe deg med å skreddersy en kampanje for ditt land eller område. Lokaliserte og godt overvåkede kampanjer vil sannsynligvis gi bedre resultater enn direkte oversettelser av eksisterende kampanjer for hjemlandet ditt.

Velg søkeord for ulike land og språk
  • Angi riktige innstillinger for land og språk når du bruker verktøy som det søkebaserte søkeordverktøyet eller søkeordverktøyet. Da kan du tilpasse søkeordforslagene til den bestemte målgruppen.
  • Hvis du annonserer på et språk du selv ikke behersker, bør du bruke en oversettelsestjeneste eller et gratis nettbasert oversettelsesverktøy som Google Oversetter for å forstå søkeord og annonsetekst på andre språk.
Avgrens søkeordene basert på land og språk
  • Bruk statistikken i kontoen for å forstå hvilke annonser og søkeord som fungerer best i et bestemt land.
  • Kjør rapporter som søkeresultatrapporten med konverteringsdata for å finne ut hvordan søkeordene dine fungerer:
  • Legg til negative søkeord for ekskludere varianter som har en lav klikkfrekvens (CTR) eller høy kostnad per kjøp (CPA).
  • Legg til søkeordvarianter som gir gode resultater for din målsetting.
  • Fjern søkeord som gir dårlige resultater over tid.
Tilpass annonseteksten for land og språk
  • Husk å bruke riktig valuta når du angir priser i annonseteksten.
  • Nevn bare spesialtilbud som gjelder i det aktuelle landet, for eksempel fri frakt.
  • Ta hensyn til lokale helligdager i ulike land, og opprett egne annonsegrupper for spesialtilbud. Hvis du for eksempel selger forbrukerprodukter på det amerikanske markedet, er det viktig å lansere kampanjen og ha spesialtilbud i anledning Thanksgiving, siden mange amerikanske butikker har store salg dagen etter.
Justér målrettingen
  • Sørg for at språk- og stedsmålrettingen samsvarer. Det er for eksempel kanskje ikke spesielt effektivt å målrette annonser og søkeord på fransk mot brukere i Portugal.
  • Vurder å målrette mot flere land med samme språk for å få mer trafikk.
  • Hvis du bruker annonseplanlegging, må du ta hensyn til lokale tidssoner og helligdager.
Tilpass nettstedet
  • Alle deler av nettstedet ditt bør være oversatt, også sider med informasjon om produktet eller tjenesten og eventuelle koblinger. Kontaktinformasjon til brukerstøtte (telefonnumre, e-postadresser osv.) bør også være steds- og språkspesifikke.
  • Bruk egendefinerte rapporter i Google Analytics for å se nøyaktig hva brukere i et bestemt land gjør på nettstedet ditt, og for å identifisere eventuelle hindringer i konverteringsprosessen.
Spor kampanjene og vurdér å målrette mot flere land eller språk
  • Opprett egendefinerte rapporter i Google Analytics for å evaluere kampanjeresultatene for de landene og språkene du målretter mot.
  • Og hvis du merker at du får trafikk fra et bestemt land som ikke dekkes av en av de språkspesifikke kampanjene dine, kan det være lurt å oversette nettstedet og kampanjene og målrette mot dette landet.
Hvis du vil ha mer informasjon om å opprette internasjonale kampanjer, anbefaler vi at du ser webseminaret "Creating multi-lingual AdWords campaigns" (kun tilgjengelig på engelsk).