Spore nettstedkonverteringer med Google Analytics
26. mai 2009

Hva er et mål / en konvertering?
For at du skal kunne spore avkastningen på nettstedet, er det viktig at du definerer mål eller konverteringer. Et mål er en handling du vil at de besøkende skal fullføre når de besøker nettstedet ditt. Eksempler på mål er: et fullført kjøp, nedlastning av et dokument eller abonnement på nyhetsbrev.
Slik angir du mål.
Du kan enkelt angi mål i Google Analytics og måle hvor ofte besøkende når disse målene (eller konverterer på ditt nettsted). Hvilken andel av brukere som kommer til startsiden går for eksempel videre til å kjøpe fra deg? Du kan også angi trinnene som fører et mål (f.eks. kjøp eller potensielt salg), og måle hvor mange besøkende som følger disse trinnene. Dette kalles en trakt. Du kan opprette opptil fire mål per profil i Google Analytics-kontoen. Når du har aktivert målet, vil data vises i rapporten "Mål" i Google Analytics-kontoen.
Hvis du vil vite hvordan du angir mål, kan du gå hit.
Hvordan sporer jeg e-handelstransaksjoner?
Hvis nettstedet har en handlekurv som ligger på ditt eget domene eller et nettsted fra en tredjepart, kan du bruke Google Analytics til å spore hver transaksjon og importere faktiske verdier fra konverteringer til Google Analytics-rapportene. Dette krever at du legger til en ekstra kodebit på handlekurvsidene og at du aktiverer E-handelssporing i profilinnstillingene. Detaljer for hvordan du utfører begge disse oppgavene finnes på koblingene under.
Aktivere handel på Internett
Sporing av handlekurver på tredjepartsnettsteder
Når du har konfigurert denne sporingen, vil du få en oversikt over hvilke søkeord eller søketermer, både betalte og organiske, som gir virksomheten mest innekter. Du vil også se hvilke søkemotorer som henviser de mest lønnsomme kundene til nettstedet ditt.
Slik sporer du avkastningen for AdWords i Google Analytics.
Hvis du er en AdWords-annonsør, kan du koble Google Analytics og AdWords sammen i stedet for å logge på begge kontoene separat. Når Analytics er koblet til AdWords-kontoen, vil den automatisk spore adferden til besøkende som kommer fra AdWords-annonsene. Dette lar deg måle avkastningen i forhold til AdWords-budsjettet. Identifisér hvilke områder i AdWords-kontoen som ville ha godt av justering for å få en forbedring i konverteringer.
Finn ut mer om sammenkobling av Google Analytics og AdWords her.
Skrevet av Espen - Inside AdWords teamet