For å få suksess med AdWords, kan du ved å forstå avkastningen treffe informerte avgjørelser om administrasjonen av dine kampanjer.

Hva er avkastning?

AdWords-avkastning er hvor mye du får igjen for pengene du investerer i AdWords. Hvis du ønsker å finne ut hvor stor avkastningen blir, må du først bestemme hva dine annonseringsmål er. Her er noen vanlige eksempler:
  • Foreta et salg (elektronisk eller ikke-elektronisk)
  • Generere potensielle kunder fra kunder som er interessert i ditt produkt
  • Øke kjennskapen til merkevaren, produktene eller tjenestene
Hvordan kan jeg beregne avkastningen?

Hvis du kjenner verdien av et mål (for eksempel fortjenestemarginen for et salg), og hvor mye du brukte på AdWords til å oppnå dette målet, kan du finne avkastningen:

Avkastning i % = [(Fortjeneste fra AdWords – AdWords-kostnader) / AdWords-kostnader] x 100

Eksempel: En bokselger annonserer for sin nye kokebok med AdWords. Hver bok har en fortjenestemargin på NOK 20 og det selges 25 bøker/dag via AdWords. Det gir en bruttofortjeneste på NOK 500. Hvis hans daglige budsjett er NOK 200, blir avkastningen: (500 - 200)/200 = 1,5 eller 150 %. Det betyr at han tjener NOK 30 for hver NOK 20 han investerer i AdWords.

Hvordan kan jeg spore verdien av AdWords?

Google har to gratisverktøy som kan hjelpe deg med å finne AdWords-avkastningen:
  • Med Konverteringssporing kan du lett spore resultatet til dine AdWords-kampanjer ved å fortelle hvor mange potensielle kunder eller salg alle søkeord, annonsetekster eller plasseringer genererer. Det gir deg også data for kostnad per kjøp (CPA, Cost-per-aquisition).
  • Analytics gir deg detaljert innsikt i adferden til besøkende på nettstedet ditt – hvor de kom fra, hvor lenge de ble, hvilke sider de besøkte, osv. I Analytics kan du også definere ønskede handlinger ("mål") og måle dem mot beregningene ovenfor. Dette kan hjelpe deg med å forbedre nettstedet for å øke avkastningen.
Hvordan kan du forbedre AdWords-avkastningen?

Med en gang du har konverteringssporings- og/eller Analytics-data for hånden, kan du fokusere på optimalisering av dine kampanjer for å øke avkastningen. Vi vil dekke avkastningsstrategier i detalj i vårt innlegg "Optimalisere for økt avkastning" senere denne måneden. Frem til da vil du finne flere tips for å forbedre avkastningen i brukerstøtten for AdWords.

Vi anbefaler deg også å prøve to andre gratisverktøy som er utviklet spesielt for å hjelpe deg med å forbedre avkastningen:
  • Konverteringsoptimereren administrerer automatisk din CPC, slik at du kan oppnå det høyeste antall konverteringer. Alt du trenger å gjøre, er å angi den ønskede kostnaden for kjøp.
  • Nettstedoptimereren kan du bruke til å teste og forbedre innholdet og utformingen av nettstedet for å øke antall konverteringer.