I denne utgaven av torsdagsinnleggene om det nye grensesnittet tar vi for oss fanen Nettverk. Fanen Nettverk erstatter fanen Plasseringer fra det forrige grensesnittet og gir deg mer innsikt i hvor annonsene dine kjøres. I fanen Nettverk får du se annonsenes resultater på tvers av ulike nettverk som Google Søk, søkepartnere og innholdsnettverket.


Når du ser på resultatene til annonser i innholdsnettverket, vil du legge merke til at det nye grensesnittet deler inn statistikken for innholdsnettverket i to grupper: automatiske plasseringer og administrerte plasseringer.

Automatiske plasseringer er sider i innholdsnettverket der annonsene er innholdsmålrettet. Innholdsmålretting sammenligner temaene i søkeordlisten med relevant sideinnhold på nettstedene i nettverket vårt. Hvis du for eksempel har «skiutstyr» som et søkeord i annonsegruppen, kan Google innholdsmålrette annonsene mot en side som snakker om de beste tilbudene på skiutstyr på nettet.

Administrerte plasseringer er nettsteder eller nettadresser som du har valgt ut. Med administrerte plasseringer kan du angi et bestemt bud for et nettsted. Hvis et nettsted fungerer svært godt for deg og du ønsker å øke eksponeringen, kan du by høyere for den plasseringen. Hvis et nettsted derimot ikke er veldig relevant for tilbudet ditt, kan du redusere budet eller utestenge nettstedet.

Når du legger til et nettsted i de administrerte plasseringene, vil vi fremdeles bruke søkeordene til å finne innholdssamsvarende sider.


Automatiske plasseringer

Ved å gå tilbake til kontoen kan vi ta en nærmere titt på automatiske plasseringer. Klikk på Vis detaljer for å se en tabell med nettstedene som annonsene dine kjører på. Hvis du brukte rapporten om plasseringsresultat i det forrige grensesnittet, skal dette se kjent ut for deg. Med det nye grensesnittet er denne rapporten tilgjengelig direkte i kontoen.


Du kan se at resultatene til hvert nettsted er fremlagt. De grønne «Lagt til»-merkene vises ved siden av nettsted som allerede er lagt til i administrerte plasseringer.

Fra denne tabellen kan du utføre visse handlinger. Du kan legge til et nettsted i administrerte plasseringer med et eget bud for dette nettstedet. Hvis du vil se en oversikt over resultatene på individuelle nettadresser der annonsene vises, kan du velge et nettsted og klikke på Vis nettadresserapport. Hvis et nettsted ikke oppfyller annonseringsmålene dine, kan du utestenge det fra annonsegruppen eller kampanjen.

Administrerte plasseringer

Administrerte plasseringer vises i en lignende tabell:


Siden du angir bestemte bud for administrerte plasseringer, har denne tabellen en kolonne for Maks. CPC. Som i resten av det nye grensesnittet, kan du gjøre endringer direkte i tabellen. Hvis du for eksempel vil endre budet for en plassering, klikker du ganske enkelt på budet og oppgir et nytt. Som med automatiske plasseringer kan du vise en nettadresserapport for å se nærmere på hvor annonsene vises.

Nederst i fanen Nettverk finner du Utestengelser. Dette området lister opp plasseringer som du har utestengt for å forhindre at annonsene dine kjøres på dem. Du kan ekskludere en plassering på annonsegruppenivået eller kampanjenivået.


Det var det vi hadde å si om fanen Nettverk. Du kan alltid finne mer informasjon i brukerstøtten og på nettstedet med det nye grensesnittet.