I dagens økonomi trenger du kostnadseffektive markedsføringsverktøy som gjør at du kan finne de rette kundene til rett tid, og reagere raskt på forandringer i forbrukermønstre. AdWords sin styrke er kontroll og fleksibilitet - både når det gjelder annonsering og annonseringsforbruk.

Ved å administrere budsjettene dine og by effektivt kan du øke salgene og kontrollere kostnadene dine, slik at du får en bedre avkastning. Dette er første del av en todelt serie som skal hjelpe deg med nettopp dette.

Her er noen raske tips for å administrere AdWords-budsjettet på en strategisk måte:

1. Sikre at du sporer salg og inntekter generert av AdWords

Mens klikk og visninger er nyttig for å bestemme trafikkvolum og klikk på annonsen, er det viktigere å se på antall konverteringer du får via AdWords. En konvertering er en handling du vil at brukeren skal utføre på nettstedet ditt, som f.eks. kjøp av produkter eller forespørsler om mer informasjon. Sporing av konverteringer gjør at du kan fastslå antall kjøp og inntekter som kommer fra AdWords-annonseringen.

Vi har to gratis verktøy som kan hjelpe deg med å fastlegge virkningen AdWords har på bedriftens inntekter:
  • Konverteringssporing gjør at du kan se hvilke søkeord og annonser som gir flest konverteringer i kontoen din
  • Analytics rapporterer om trafikk på nettstedet ditt samt elektroniske markedsføringsaktiviteter, og den kan integreres med handlekurven på nettstedet ditt (ved å aktivere sporing av e-handel).
Hvis du ikke allerede sporer salg og inntekter fra AdWords, anbefaler vi at du begynner å gjøre det. I tillegg til å forstå AdWords-resultatene bedre, kan du også ta mer informerte og strategiske beslutninger basert på utbyttet.

2. Tildel budsjett til kampanjer som gir stort utbytte


Ved å spore verdien til kampanjene, kan du fokusere budsjettet på kampanjene som gir deg mest valuta for pengene:
  • Omdistribuer budsjettet fra kampanjer med lite utbytte til kampanjer med stort utbytte
  • Hvis kampanjer med stort utbytte bruker opp budsjettet midt på dagen og slutter å vises, kan du øke budsjettet for disse kampanjene og sette budsjettgrenser for kampanjer med mindre utbytte.
3. Vis annonser når de er mest lønnsomme

Bruk AdWords-rapportering til å sjekke hvilke tider og dager som er mest lønnsomme for hver kampanje:
  1. Klikk på Rapportsenter i kategorien Rapporter
  2. Velg Opprett en ny rapport
  3. Velg rapporttypen Kampanjeresultat, Timebasert (uavhengig av dato) og datoperioden du ønsker
  4. Under alternativet Avanserte innstillinger klikker du på Legg til eller fjern kolonner og velger resultattallene du er interessert i. Vennligst merk: Du kan se konverteringstall kun når du har valgt "Daglig" under "Vis (tidsenhet)".
  5. Navngi og opprett rapporten
Gjenta trinnene og velg ukedagvisningen (tidsenhet) i stedet for Timebasert (uavhengig av dato). Du vil deretter kunne se hvilke timer og dager som har best resultat.

Deretter bruker du Annonseplanlegging (i kategorien Innstillinger) til å vise annonser hovedsakelig på tidspunkt med høye resultater for å administrere annonseringsbudsjettet på best mulig måte. Med annonseplanlegging kan du angi bestemte tidspunkter eller ukedager når du vil at AdWords-annonsene skal vises. Du kan for eksempel angi at annonsene bare skal vises på ukedager, eller fra kl. 15.00 til 18.00 hver dag. Med annonseplanlegging kan en kampanje publiseres hele døgnet, hver dag eller så lite som 15 minutter per uke.

Med den avanserte modusen for annonseplanlegging kan du bruke en budmultiplikator til å øke eller redusere budet ditt for en AdWords-kampanje for bestemte tidsperioder. Hvis du for eksempel finner ut at annonsen din får de beste resultatene mellom 8 og 11, kan du by mer for visninger eller klikk under denne perioden, slik at du sikrer at budsjettet er fokusert på den mest verdifulle trafikken og at du får størst mulig utbytte av investeringen.

Se frem til det neste innlegget som tar for seg effektiv administrering av CPS-budgivning!

Skrevet av Håvard - Inside AdWords teamet