Den store mengden med tilgjengelige data kan imidlertid gjøre det vanskelig å finne det du leter etter. I denne serien skal vi gjøre deg kjent med rapportering i AdWords – de ulike typene rapporter og hvordan de kan brukes til optimalisering. I dag skal vi fortelle hvor du kan finne AdWords-rapporter – og hvilke som passer best til de enkelte oppgavene.

Øyeblikksbilde av kontoen

Øyeblikksbildet av kontoen på fanen Startsiden i AdWords-kontoen er stedet der du får et raskt overblikk over kontoen. Det gir rask og enkel tilgang til nøkkelverdier for kontoen, samtidig som du kan sammenligne kampanjeresultater for to eller flere tidsperioder og verdityper. Hvis du ønsker mer detaljerte data og kundetilpassede rapportinnstillinger, kan du se på rapportene i kampanjeinformasjonen eller i rapportsenteret.

Linjerapportene i det nye grensesnittet

En av de mest fremtredende funksjonene i det nye grensesnittet er resultatdiagrammene for hver fane. Disse viser utviklingen for opptil to verdier i løpet av en valgt tidsperiode. Vi ønsker med denne funksjonen å integrere relevante data i grensesnittet og å gi nyttig informasjon når du trenger det for å administrere dine kampanjer. På denne måten kan du spore resultater og foreta justeringer på samme sted, uten at du må hoppe frem og tilbake mellom rapporter og kampanjeadministrasjonen i AdWords-kontoen.

Ved å gjøre enkelte av de integrerte rapportene «interaktive» tar vi sporings- og administrasjonsintegreringen ett skritt videre. Ikke bare kan du vise søk eller plasseringer der annonsen din ble vist, du har også muligheten til å legge dem til i kampanjene hvis de fungerer bra for deg, eller du kan velge å ekskludere dem hvis de gir dårligere resultater.

Rapportsenter
  • Under Innstillinger kan du angi ønsket tidsperiode, akkurat som i administrasjonsgrensesnittet. Velg en månedlig, ukentlig eller daglig tidsenhet. For enkelte rapporter kan du til og med velge en timebasert tidsenhet hvis du vil overvåke eventuelle endringer. Du kan også spesifisere hvilke kampanjer og annonsegrupper du vil se på.
  • Ta også en titt på de avanserte innstillingene for å se hvilken tilleggsinformasjon som er tilgjengelig for de enkelte rapporttypene, for eksempel data om ugyldige klikk i kampanjerapportene. Hvis du har implementert konverteringssporing, kan du også legge til statistikk om konverteringssporing i rapporten.
Tips: For å unngå at rapporter blir uoversiktlige og forvirrende foreslår vi at du bare velger den statistikken du faktisk trenger. Du kan også bruke funksjonen "Spor resultatene" for å se enda flere detaljer.

  • Innstillingene for maler, planlegging og e-post har forskjellige alternativer for lagring av rapportinnstillinger og regelmessing kjøring av rapporter du har opprettet. Du kan også sende dem via e-post og eksportere dem i andre standardformater som CSV og HTML, slik at du kan dele dataene med andre.