De fleste begynner med å bruke AdWords og det svært effektive standardformatet for annonser, tekstannonser. AdWords tilbyr imidlertid mange andre annonseformater enn tekstannonser. Litt avhengig av hvilke formål du har med annonseringen, kan det være fornuftig å ta i bruk noen av de andre annonseformatene. I dagens innlegg får du en kort innføring i noen av de andre annonseformatene.



Bildeannonser

Bildeannonser gir deg anledning til å spre annonseringsbudskapet på en fargerik måte. Disse annonsene kan være statiske eller animerte og er en effektiv måte å fange kundenes oppmerksomhet på, på Googles innholdsnettverk. Takket være alternativet for hyppighetsbegrensningtrenger du ikke å være redd for at annonsen din skal vises for mange ganger.

Hvis du føler at du ikke har nok kunnskap til å utforme bildeannonser, kan du lese vår optimaliseringsveiledning for visningsannonser som gir gode råd, eller du kan forsøke AdWords Visningsannonsebygger. Med dette intuitive verktøyet kan du lage en personlig tilpasset, animert bildeannonse og publisere den på nettet i løpet av noen få minutter. Du kan også legge til din egen logo hvis du ønsker det. Det finnes mer enn 150 maler å velge mellom. Her finner du svar på alt angående bildeannonser, blant annet størrelse- og formatkrav.

Videoannonser

Videoannonser er nyttige når du skal formidle et medierikt budskap og ønsker å engasjere potensielle kunder. Du kan velge blant to ulike formater:

Klikkbare videoannonser kan vare i alt fra et par sekunder opptil 2 minutter. Hvis du er usikker på hvordan en videoannonse bør se ut, kan du ta en titt på vår veiledning for klikkbare videoannonser som inneholder nyttige tips og eksempler. Hvis du i stedet ønsker å laste opp videoen din med en gang, velger du videokategorien i annonsemakeren og tilpasser din favorittmal.

– YouTube-markedsførte videoer. Med dette formatet kan du lede besøkende til ditt eksisterende videoinnhold på YouTube. Du velger som alltid de relevante søkeordene i AdWords. Når noen søker etter ett av disse søkeordene på YouTube, kan annonsen din vises til høyre på siden som en markedsført video. Hvis du tar i betraktning at YouTube nå er den nest største søkemotoren i verden, så er dette en utmerket ny måte å nå flere kunder på.

Mobilannonser

Hvis du har en mobilversjon av nettsiden, vil mobiltekstannonser være noe for deg. Når noen i målgruppen din søker på Google eller surfer på nettet via sine mobiltelefoner, kan du nå dem og lede trafikk til nettstedet ditt. I Canada, Storbritannia og USA kan klikk for å ringe-funksjonen til og med koble dem til virksomheten din ved hjelp av et enkelt klikk.

Bildeannonser for mobil er dessuten tilgjengelige i mange land, blant annet i en rekke EU-land. De fungerer akkurat som vanlige bildeannonser. Det er bare annonseformatet som er tilpasset mobil. Her finner du en oversikt over retningslinjene for bildeannonser på mobil.