Sats på mobil!- serien: Optimaliser for mobilen med Google Analytics
4. mars 2010
Det er viktig å forstå hvem som besøker nettstedet ditt når du utvikler AdWords-kampanjene dine. I dette innlegget vil vi vise hvordan du kan bruke Google Analytics til å analysere nettstedtrafikken din og optimalisere AdWords-kampanjene dine.
Hvem besøker nettstedet ditt?
Flere og flere brukere går til vanlige nettsteder via mobiltelefoner med komplette nettlesere. Disse brukerne kan være på utkikk etter forskjellige typer informasjon eller vil utføre en bestemt handling raskere enn de som går til nettstedet fra en stasjonær datamaskin. Vet du hvor mange som går til nettstedet ditt fra mobile enheter?
Du kan lett finne det ut med Google Analytics ved å se på rapporten Mobile enheter i rapporteringsdelen Besøkende. Hvis mesteparten av trafikken kommer fra iPhone- og Android-støttede enheter, må du sørge for at AdWords-kampanjene dine når frem til den samme målgruppen ved å kontrollere at innstillingene for AdWords-kampanjen er aktivert til å vises på iPhone- og lignende enheter.
(klikk her for å vise større bilde)
Hva er brukerne på utkikk etter?
Google Analytics hjelper deg med å se hvilke søkeord som ledet mest trafikk til nettstedet ditt fra mobile enheter. Bare velg «Søkeord» som sekundær dimensjon på rapporten for mobil enhet for å finne ut hva de leter etter. Du kan deretter dra nytte av disse søkeordene ved å konfigurere en egen mobilkampanje og ta med en annonsevariant rettet mot disse.
(klikk for å vise større bilde)
Hvor går brukerne?
Kunder som er på farten, kan være på utkikk etter annen type informasjon på nettstedet ditt enn kunder som bruker en stasjonær datamaskin. I Google Analytics kan du se nøyaktig hva mobilbrukere gjør annerledes på nettstedet ditt. Bare opprett et avansert segment for mobilenheter, og bruk det i innholdsrapportene. Du kan deretter optimalisere AdWords-kampanjene dine ved å opprette spesifikke kampanjer for mobile enheter med en annen nettadresse for destinasjonssiden. Hvis den siden som besøkes mest av mobilbrukere, for eksempel er siden for butikkoversikt på nettstedet ditt, kan det være lurt å velge denne nettadressen som destinasjonsside.
(klikk for å vise større bilde)
Kom i gang
Vi håper disse tipsene vil hjelpe deg med å satse på mobil! Alt du trenger å gjøre for å komme i gang med Google Analytics, er å gå hit.