I likhet med mange andre gleder vi oss til den forestående lanseringen av Apples iPad og løftet om tavle-PC'er. Innovative produkter som iPad, er banebrytende for en helt ny klasse enheter som lover å gjøre tilgangen til informasjon og innhold både enklere og morsommere.

I løpet av det siste året har vi arbeidet med å sikre at våre annonseringsprodukter fungerer godt på en annen type nye og spennende enheter – nemlig mobiltelefoner med fullverdige nettlesere, for eksempel iPhone og mobiler som kjører Android. Disse mobile enhetene har blitt enormt populære, og de har gitt annonsører en betydelig større rekkevidde og gode resultater. Ettersom disse avanserte telefonene står for 50 % av mobile søk, er det svært verdifullt for annonsører å nå frem til disse brukerne.

En iPad er på mange måter mer lik de mobile enhetene enn hva stasjonære og bærbare datamaskiner er. Den kjører et mobiloperativsystem, har berøringsskjerm, kjører mobilprogrammer og er i høyeste grad bærbar – perfekt til surfing på Internett mens du er på farten. Derfor har vi bestemt at vi foreløpig skal inkludere iPad-en som en mobil enhet i AdWords. For deg som AdWords-annonsør betyr det at du enkelt kan utvide rekkevidden av de nåværende annonsekampanjene til disse nye typene enheter.

Du kan sikre at annonsene dine vises på nye mobile enheter som iPad, ved å sørge for at du har valgt "Alle mobile enheter" i kampanjeinnstillingene under Nettverk og enheter. Du kan også bruke standardinnstillingen Alle tilgjengelige enheter.



Hvis du ønsker å målrette deg spesifikt mot iPad, kan vi fortelle at våre ingeniører er i sluttfasen av å teste ut et alternativ som lar deg gjøre nettopp dette. I løpet av noen få dager vil alternativet vises når du merker av for "Målrett mot bare valgte mobile enheter". Hvis du allerede har endret AdWords-innstillingene slik at annonser ikke vises på disse mobile enhetene, så behøver du ikke å bekymre deg – annonsene dine vil ikke bli vist på iPad.

Enheter som iPad er fremdeles i sin spede begynnelse, og disse enhetene kan komme til å utvikles på måter vi ennå ikke har forutsett. Vi vil derfor fortsette å holde et øye med utviklingen, og uansett hvilken vei det bærer, skal vi sørge for å gi annonsørene rekkevidden, kontrollen og funksjonene de trenger for å oppnå gode resultater fra sine annonsekampanjer.

Skrevet av Paul Feng, Group Product Manager for Google Mobile Ads - Inside AdWords teamet