Omtrent ett av tre mobilsøk er lokalt rettet, noe som betyr at lokale firma har mulighet til å nå ut til mobilbrukere når de er klare for å handle og det er gode muligheter for salg. Her er noen tips om hvordan du kan nå ut til potensielle kunder som er i nærheten og på farten.


1) Kontroller hvordan virksomheten vises i vanlige søkeresultater

Siden flere søker etter virksomheter på Internett enn noe annet sted, er det viktig å passe på at kunder enkelt kan finne virksomhetsoppføringen på Google.no og Google Maps. Opprett en virksomhetsoppføring i Google Places for å sikre at potensielle kunder finner deg, samtidig som du har kontroll på hvordan oppføringen ser ut.

Hvis virksomheten allerede vises som søkeresultat, kan du bruke Google Places for å påberope deg oppføringen og angi tilleggsinformasjon som bilder, åpningstider, webadresse og lignende.


2) Nå ut til flere potensielle kunder der du er

Når du oppretter en kampanje i Google AdWords-kontoen, kan du bruke stedsmålretting for å vise annonsene utelukkende til brukere som befinner seg nær virksomheten. Du kan velge å vise meldingen til brukere på regionalt nivå, eller i byen du befinner deg. Du kan også angi en radius rundt et visst punkt, eller angi grenser for å få en mer nøyaktig rekkevidde. Stedsmålretting kan bidra til å forbedre avkastningen på annonsekampanjene dine ved å fokusere på brukere som er i nærheten, og derfor mer aktuelle som kjøpere.



3) Øk aktiviteten lokalt med adressetillegg

Adressetillegg er en valgfri tilleggslinje med annonsetekst som viser nærmeste virksomhetsadresse til brukeren, basert på hvor de er eller hvilke søketermer de har brukt. Brukere kan klikke på adressen for å se et kart over området rundt virksomheten. Når annonsen vises på mobilenheter med fullverdige nettlesere, kan brukere også vise et klikk for å ringe-telefonnummer for å koble til virksomheten direkte via telefon.

Du kan enkelt angi adressetillegg med virksomhetsinformasjon i Google Places-kontoen, eller du kan legge inn informasjonen manuelt. Vær oppmerksom på at annonsen vises til brukere i alle målrettede steder, men adressetilleggene vises bare til brukere der stedsinformasjon for virksomheten er relevant basert på stedssignalene deres.


4) Legg det sammen

Hvordan virker geografisk målretting og adressetillegg sammen når annonser vises på mobile enheter? La oss si at du eier en blomsterbutikk med flere utsalgssteder i området. Jon er en potensiell kunde i nærheten som vil kjøpe blomster på vei til en innflyttingsfest. Jon kan bruke mobiltelefonen til å søke etter en blomsterbutikk. Siden han er i nærheten av en av butikkene dine, vises annonsen din med et adressetillegg som viser nærmeste butikkadresse og telefonnummer. Jon klikker på butikkadressen, og får se et kart med kjøreanvisninger. Han klikker på telefonnummeret for å ringe og forsikre seg om at butikken er åpen og at de har ferdiglagde buketter til salgs.

Mobilbrukere er ofte ute etter å handle umiddelbart, enten det innebærer å kjøre til en butikk eller ringe på forhånd for å forsikre seg om at butikken har det de er ute etter. Prøv disse funksjonene som gjør det mulig for kunden å komme enkelt i kontakt med virksomheten din.