Forestill deg at du kjører på jobb, og lampen som ber deg om å sjekke motoren begynner å lyse. Når du har svingt til siden og har ringt etter en bergingsbil, kommer du på at du trenger en ny bil for å komme deg på jobb og som du kan bruke mens bilen er på verksted. Du tar frem telefonen, og søker etter «bilutleie» i håp om å finne noen i nærheten. I et annonseresultat for et Google-søk oppdager du at det finnes et firma kalt Enterprise Rent-A-Car bare er noen kilometer unna. Den blå avstandsmåleren gjør det enkelt å se at Enterprise er cirka én kilometer unna. Du klikker på telefonnummeret som vises i annonsen, og kobles med en gang til bilutleietjenesten. Det drøyer ikke lenge før en Enterprise-representant kommer og henter deg.

For å bedre forholdet til kundene sine drar Enterprise Rent-A-Car nytte av Googles nye hyperlokale annonseringsfunksjon for mobilannonser. De viser annonser som er relevante for nærområdet, i tillegg til avstandsinformasjon, slik at brukere ser hvor nære de er en bestemt virksomhet. Denne kraftige annonsefunksjonen leverer informasjon om virksomheten helt ned til blokknivå på riktig sted og til riktig tidspunkt.

Laura Bryant, talskvinne for Enterprise, uttaler: «Siden Enterprise Rent-A-Car befinner seg i nabolaget til og på flyplasser innenfor to mil fra 90 prosent av USAs befolkning, er den hyperlokale annonsefunksjonen et utmerket medium som kan hjelpe våre kunder med å finne oss på det tidspunktet de trenger oss mest.»



Hyperlokal avstandsinformasjon utvider annonseformatet for adressetillegg med en markør som viser avstanden mellom brukeren og plasseringen av virksomheten.  Symbolet hjelper øyeblikkelig kunder som er på farten og nær et utsalgssted med å vite at virksomheten din ligger i nærheten, noe som kan lede mer trafikk til butikken og generere flere inntekter for virksomheten.  Brukerne ser de hyperlokale annonsene bare hvis de har valgt å dele sin plassering på Google.no. Og ettersom den hyperlokale avstandsfunksjonen er bygd på toppen av adressetillegg, kan brukerne også lett se hvor virksomheten din er plassert på et kart og ta kontakt med virksomheten din umiddelbart.

Hyperlokal avstandsinformasjon aktiveres automatisk for adressetillegg og
krever ikke flere konfigurasjoner, noe som gjør at du enkelt kan bruke hyperlokal annonsering sammen med de eksisterende adressetilleggene dine. Kampanjer må også aktiveres for å vises på iPhone-enheter, Android OS-telefoner eller andre mobile enheter med fullverdige nettlesere. Annonseformatet er bare tilgjengelig i Googles søkenettverk og i land som støtter annonseformater med adressetillegg.  Annonsører belastes bare når brukere klikker for å besøke nettstedet eller klikker på telefonnummeret som vises i annonsen.

Google har som mål å utvide mulighetene til lokal annonsering på mobil ved å utvikle innovative hyperlokale annonsefunksjoner drevet av robust stedsbasert annonsevisning.  Vi er straks tilbake med flere spennende utviklinger i hyperlokal annonsering fra gruppen for Googles mobilannonser.

Skrevet av Surojit Chatterjee - produktansvarlig for Googles mobilannonser, og Jonas Inside AdWords teamet