For at annonsene i displaynettverket skal gjøre det bra, må du justere kampanjene dine slik at de følger visse tips som gjelder for displaynettverket. La oss ta en titt på noen tips som kan være nyttige når du skal opprette og optimalisere de første kampanjene for Google displaynettverk.

Hvordan definerer jeg målgruppen min?
Først må du tenke gjennom hvem kampanjen din skal henvende seg til. Den første kundegruppen er enkel å definere: Den omfatter alle som er interessert i et produkt eller en tjeneste som du tilbyr. Det kan imidlertid også hende at du vil at rette deg mot brukere som er interessert i utfyllende produkter eller tilleggsprodukter.

Hvis du for eksempel eier en blomsterbutikk og tilbyr en leveringstjeneste for blomster, vil du rette deg mot brukere som ser på sider om blomster, blomsterhandlere, blomsterbuketter osv. Det kan imidlertid også hende at du vil henvende deg til brukere som ser på sider om sjokolade og konfekt, siden folk som vil glede venner og slektninger med konfekt, ofte vil gi dem blomster også. Og du kan jo gå enda et steg videre og for eksempel henvende deg til personer som er i avstandsforhold?

Hvordan velger jeg søkeord?
Hvis du velger automatisk plassering, plasserer systemet vårt annonsene dine på nettsteder i Google displaynettverk avhengig av søkeordene. En målrettet søkeordliste i displaynettverket er ganske forskjellig fra en målrettet søkeordliste i søkenettverket.

Brukerne i søkenettverket vet vanligvis akkurat hva de er ute etter. De bruker bestemte søkeord for å finne informasjon om et produkt. De fleste brukerne i displaynettverket klikker derimot på nettsteder om emner som de er interessert i, og ser ikke etter bestemte produkter.

  • Tenk først gjennom hvilke nettsteder målgruppen din besøker.
  • Deretter kan du se for deg uttrykk som går igjen på disse nettstedene, for eksempel i artikler eller beskrivelse.
  • Tildel søkeord til annonsegrupper etter enkeltemner.

Du kan velge mer generelle ord i kampanjene for displaynettverket, siden brukerne ennå ikke har bestemt seg for et bestemt produkt.
La oss for eksempel sammenligne potensielle søkeordlister som passer for en blomsterbutikk med leveringstjeneste.




Hvordan skriver jeg en fengende annonsetekst?
Hvis du forstår hvordan annonsering i søkenettverk foregår, skjønner du nok også hvilke «regler» som gjelder for å skrive effektive annonsetekster. Brukerne i displaynettverket oppfører seg annerledes enn brukerne i søkenettverket, og de har andre forventninger. Du må tilpasse annonseteksten din til dette.

  • Teksten kan være mer kreativ. Den bør være tilpasset innholdet på nettstedet den vises på. Søkeannonser bør inneholde bestemte tilbud, mens annonser i displaynettverket kan være mer ordrike og kreative. Målet er å tiltrekke seg brukeren og flytte oppmerksomheten deres bort fra innholdet de ser på. Det er imidlertid alltid lurt å gjøre det tydelig for brukeren i displaynettverket hva de kan forvente når de klikker på en annonse. Hvis du er en blomsterhandler som annonserer på nettstedene til sjokoladeprodusenter, kan du for eksempel skrive følgende: «Når det ikke er nok med én gave, kan du gi både konfekt og blomster!»
  • Her er det ikke nødvendig å ta med søkeord i annonseteksten, slik det er i søkeannonser, siden annonsen bare vises på nettsteder i displaynettverket. Du trenger ikke vær redd for at dette skal påvirke kvalitetspoengene, siden faktorene som brukes for å regne ut kvalitetspoengene, ser bort fra sammenhengen mellom søkeord og annonseteksten.

Vi håper at du har fått en litt bedre forståelse av hva som er viktig når du skal lage effektive kampanjer for displaynettverket. Hvis du vil vite mer, kan du se frem til neste del av dette innlegget. Det kommer til å handle om verktøyer og funksjoner som du kan bruke til å opprette og utvide kampanjene for displaynettverket.

Skrevet av Lucie Pokorna og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet