Et av spørsmålene som stilles ofte handler om annonsørers kvalitetspoeng.

Eksempler på dette kan være: "Hvorfor blir jeg ikke vist på de øverste plasseringene?" eller "Min side har høy kvalitet, hvorfor er kvalitetspoengene så lave på mine søkeord?".

Først må vi understreke at relevans er et nøkkelord for annonsering med Google AdWords, og hvis man skal forklare systemet med ett ord ville relevans vært det mest nærliggende.

En annonse om hvitevarer kan være bra i seg selv, men hvis man søker etter sko vil den ikke være relevant. En måte å vurdere relevans på er ved å gi hvert søkeord i en kampanje en spesiell verdi, i Google AdWords heter dette "Kvalitetspoeng".

Kort fortalt er dine kvalitetspoeng en verdi fra 1 til 10 som påvirker din annonses pris og posisjon ved visninger. Høye kvalitetspoeng er et tegn på en sterk relasjon mellom annonsen, søkeordet og destinasjonssiden, vårt system er designet slik at høy relasjon mellom disse belønnes.

Hvis systemet var utelukkende basert på budgivning, ville store bedrifter med høye markedsføringsbudsjett konstant ha de høyeste plasseringene i våre annonseresultater uansett hvor relevante de ville være for søkene. Dette ville resultere i en dårligere søkeopplevelse, og hindre mindre virksomheter i å annonsere.

Utregning av kvalitetspoeng
En av de viktigste faktorene for kvalitetspoeng er klikkfrekvensen, eller CTR som er uttrykket som benyttes i AdWords.

Uansett om du er interessert i statistikk eller ikke, spiller din klikkfrekvens en stor rolle for din AdWordskonto. Dette er nemlig en viktig indikator for hvor relevant din annonse er for dine søkeord.

La oss si at du har en annonse for hvitevarer, og at du har søkeord som "sko" og "kjøleskap" i din kampanje. Dette vil føre til en lav klikkfrekvens for søkeordet "sko" siden din annonse handler om noe helt annet.

Problemet med å bruke søkeordet "sko" i dette eksempelet er at det fører til en dårligere brukeropplevelse. Vi er vant til å se annonser som er urelevante for vår del i andre medier, men dette skal ikke være tilfelle når man søker i en søkemotor. Hvis man søker etter sko skal man finne sko.

Når man klikker på en annonse må det være fordi annonsen er interessant. På samme måte, hvis man søker etter "kjøleskap", og ser en annonse om hvitevarer er det en større sannsynlighet for at man vil klikke på annonsen. Hvis man på den annen side søker etter "sko", og ser en annonse for hvitevarer vil sannsynligheten for at noen klikker på annonsen være svært lav. Dette kan vi se gang på gang, uavhengig av bransje, søkeord og annonse: hvis en annonse ikke er relevant, blir den heller ikke klikket på. La oss nå se på klikkfrekvens.

Utregning av klikkfrekvens
Når du ser på dine søkeord kan du se kolonnen CTR til høyre for søkeordene. Kolonnen viser deg i prosent hvor ofte noen klikker på din annonse ved hvert søkeord, altså antallet klikk dividert med antallet visninger. Dete betyr at hvis det vises 1 i kolonnen "Klikk", og 1000 i kolonnen "Visn"(antallet visninger av din annonse for søkeordet) betyr det at du har 1/1000 visninger, eller en CTR på 0,1%.

Dersom du ikke har noe sammenlikningsgrunnlag er det vanskelig å si om CTR-resultatet er bra eller ikke, men som en tommelfingerregel pleier vi å si at en CTR helst bør være høyere enn 1%. Dette betyr at din annonse bør ha ett klikk per hundre visninger, dersom din CTR er lavere enn dette kan det være en god ide å sette dette søkeordet på pause, eller slette det.

Hvis du har enkelte søkeord som er veldig gode, med en CTR på over 10% og andre som er veldig dårlige, med en CTR på under 1%, risikerer du at dine gode søkeord får redusert sine kvalitetspoeng. På grunn av dette er det viktig å holde øye med din konto og justere dine søkeord så du legger til nye søkeord som kan være relevante, og fjerner gamle som viser seg å ikke være særlig effektive.

Skrevet av Gorjan og Jonas - Inside AdWords teamet