Kunsten å skrive en bra annonsetekst – Del 1
3. desember 2010
Vi har i forskjellige blogginnlegg skrevet om hva man bør tenke på når man utformer sin annonsetekst, denne gangen tenkte vi at vi skulle bli enda mer praktiske. I den første delen av denne serien gir vi spesifikke eksempler på hva man bør ha i bakhodet når det gjelder den bakenforliggende strukturen på kontoen for på gjøre annonseteksten så logisk som mulig, imens den andre delen tar opp mer kosmetiske endringer som gjør annonseteksten mer iøynefallende. Som utgangspunkt i eksempelet har vi et elektronikkselskap som ønsker å annonsere for både kameraer og TVer på sin hjemmeside.

Relevant kontostruktur
For at annonseteksten skal være logisk er det viktig å ha en bra kontostruktur i bakgrunnen, vi tipser ofte om å ha en kontostruktur med liknende oppbygging som websiden det skal annonseres for. Tenk også på at hver annonsegruppe bør gjenspeile det produktet og de søkeordene som benyttes i annonsegruppen. Med andre ord, om du ønsker å annonsere både for kameraer og TVer bør du innledningsvis lage en kampanje for kameraer, og en separat kampanje for TVer. Under kamerakampanjen kan du lage for eksempel en annonsegruppe for systemkameraer som inneholder søkeord for systemkameraer, og en annonsegruppe for kompaktkameraer som i eksempelet under.
Eksempel:
Kampanje: Kamera
1. Annonsegruppe: Digitalkamera
- Søkeord: Digitalkamera, digitalkameraer, kompaktkamera, kompaktkameraer, kjøp digitalkamera online, kjøp kompaktkamera online
2. Annonsegruppe: Systemkamera
- Søkeord: Systemkamera, Systemkameraer, speilreflekskamera, speilreflekskameraer, kjøp speilreflekskamera online, kjøp systemkamera online
Gjør annonseteksten så relevant som mulig
Jo mer relevant teksten er for den potensielle kundens søk, desto større er sannsynligheten for at kunden klikker på den. Eksempler på dette kan være å beskrive produktet bedre, fremheve muligheter, eller at et systemkamera er en god julegave.
Tenk på grammatikk og staving
Gjør annonseteksten grammatisk relevant og forståelig. En rettstavet annonse gir større kredibilitet og gjør indirekte annonsen og selskapet mer pålitelig, Du kan lese mer om våre retningslinjer for annonser her.
Dyplink annonsene
Gjennom å la en annonse som for eksempel annonserer for kompaktkameraer linke direkte til en nettside der man kan se utvalget av kompaktkameraer tar du kunden nærmere kjøpsbeslutningen. Dette leder forhåpentligvis til flere kjøp.
Skriv minst to varianter av annonseteksten i hver annonsegruppe
Når du skal skrive en annonsetekst er det vanskelig å vite hvilken av overskriftene ”Kjøp Digitalkamera Online” og ”Kjøpe Nytt Digitalkamera?” som får størst respons fra forbrukerne. Av denne grunn kan forsøke å skrive ”forskjellige versjoner” av annonseteksten for å se hvilken versjon som fungerer best. Forsøk alltid å vise til dine unike kjøpsargumenter som kvalitet, egenskaper eller tilbud i hver versjon. Når dataene begynner å samles opp vil AdWords gjenkjenne annonsen som fungere best, denne annonsen vil da vises oftere enn annonsene med lavere resultat.
Vi håper at disse tipsene vil inspirere deg til å skrive relevant og logiske tekster som gir forbrukerne det de forventer. Se også etter den neste delen i denne serien, der vi vil ta opp flere tips for annonseutseendet.
Skrevet av Kristin Sarstedt og Jonas Paulsen – Inside AdWords teamet