Ved hjelp av våre nye geografiske rapporter kan du analysere resultatene i land og regioner som sender AdWords-trafikk til nettstedet ditt. La oss se litt nærmere på dette. Vår fiktive italienske annonsør, Angelo, selger klær av høy kvalitet til alle deler av verden. Han har en internasjonal AdWords-kampanje på engelsk ettersom hans internasjonale nettsted er på engelsk. Angelo målretter seg mot 24 språk, for eksempel engelsk, rumensk og slovakisk, og 54 europeiske land, for eksempel Spania, Nederland og Portugal. Ved å gjør dette ønsker han å inkludere alle potensielle europeiske kunder.

Når våre annonsører skal se på geografiske data, klikker de på pilen ved siden av fanen Målgrupper. Her finner du den valgfrie boksen Dimensjoner. Klikk på OK, og gå til fanen Dimensjoner. Åpne deretter Vis: Dag, og endre visningen til Geografisk. Verdier for land/territorium, region, storby og by er nå tilgjengelige. Når Angelo sjekker de geografiske dataene for sin internasjonale kampanje, bestemmer han seg for å filtrere etter Konv. frekv. (1 per klikk). Landene som har de høyeste konverteringsfrekvensene, vises øverst, etterfulgt av mange land som ikke har konverteringer. Angelo innser at det er lurt å bruke mer av budsjettet på landene som gjør det svært bra, og undersøke hvorfor produktene ikke selger i andre land. Etter at han har sett gjennom 182 rader med informasjon for ulike land, ser han at hvis han lager separate kampanjer for landene med de beste resultatene, vil det bli enklere å følge med på dem i fremtiden.


Etterpå bestemmer Angelo seg for å vurdere de 24 landene han målretter mot. Opprinnelig trodde han at det var lurt å dekke så mange språk som mulig, for ikke å gå glipp av noen muligheter. Nå ønsker han å finne ut hvordan målrettingen virkelig fungerer, så han åpner brukerstøtten for AdWords. I en artikkel om språkmålretting leser Angelo at AdWords-systemet kontrollerer hvilket språk brukeren har angitt i Google-grensesnittet, for å se om det samsvarer med noen av språkene som kampanjen er målrettet mot. Ettersom Angelo målretter mot 24 språk, vil annonsene eksponeres stort, nærmere bestemt i 24 forskjellige Google-grensesnitt. Alle annonsene til Angelo er på engelsk, og det betyr at de engelske annonsene kommer til å vises på høyre side i et rumensk grensesnitt, et islandsk grensesnitt, et fransk grensesnitt osv. Ettersom det internasjonale nettstedet til Angelo er på engelsk, antar han at de internasjonale kundene snakker engelsk og vil klikke på annonsen. Basert på de geografiske rapportene kan Angelo se hvilke land som ikke fører til konverteringer. Det er best å ta bort språkene som snakkes i disse landene, fra målrettingen. På denne måten kan Angelo fokusere hele budsjettet på landene og språkene som har størst sannsynlighet for å konvertere til salg.

Angelo kan nå gjøre noen viktige endringer i den internasjonale kampanjen for detaljhandelen. Først lager han separate AdWords-kampanjer for landene der han selger mest. Deretter legger han til engelsk og språket som snakkes i det aktuelle landet, i målrettingen. Til slutt fordeler han budsjettet på nytt over flere kampanjer. Dette oppsettet vil være mye enklere å følge med på, og Angelos budsjett vil bli brukt på en mer fornuftig måte. De neste dagene skal han fortsette å bruke AdWords-rapportene for å følge nøye med på utviklingen av kampanjene.

Skrevet av Hile Cremers og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet