AdWords for nybegynnere – Del 1
11. februar 2011
Har du nettopp begynt å annonsere med AdWords, eller trenger du bare å få repetert det grunnleggende om programmet? I så fall er denne bloggserien perfekt for deg. I denne serien skal vi gå gjennom det som er viktig å tenke på hvis du nettopp har begynt å annonsere med AdWords, og i dag skal vi begynne å snakke om søkeord, og hvordan du må administrere dem i kontoen din.
Et søkeord er termen du bruker (et ord eller uttrykk) for at annonsen din skal utløses blant de sponsede koblingene. Det er viktig å tenke på hvilke søkeord kundene bruker når de surfer på nettet, og ta utgangspunkt i dette når du velger søkeord som skal legges til i kontoen. Når du har lagt til nye søkeord i kontoen, er det noen viktige aspekter du bør ha i tankene.
Hva er fordelene med å gjøre dette? For det første skaper mer spesifikke søkeord med høyere relevans og flere klikk, som fører til at flere kunder besøker nettstedet ditt. Det betyr også at markedsføringen din er mer målrettet, og at du betaler for klikk utført av kunder som er relevante for virksomheten din. I tillegg gir dette deg større kontroll over budskapet som formidles.
Vi håper at disse tipsene vil være nyttige for deg når du annonserer med AdWords. Du kan finne mer informasjon om hvordan du kan bygge opp en effektiv søkeordliste, her. Du kan også hente mer inspirasjon for å forbedre søkeordlisten ved å se på denne gratis videoveiledningen (krever registrering), fra AdWords nettbaserte opplæring. Sist, men ikke minst, kan du finne mer nyttig informasjon om dette i begynnerveiledningen for AdWords i brukerstøtten for AdWords.
Hold utkikk etter neste innlegg i denne bloggserien for nybegynnere.
Skrevet av Kristin Sarstedt og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet
Et søkeord er termen du bruker (et ord eller uttrykk) for at annonsen din skal utløses blant de sponsede koblingene. Det er viktig å tenke på hvilke søkeord kundene bruker når de surfer på nettet, og ta utgangspunkt i dette når du velger søkeord som skal legges til i kontoen. Når du har lagt til nye søkeord i kontoen, er det noen viktige aspekter du bør ha i tankene.
- Når søkeordene begynner å motta trafikk, bør du stoppe alle søkeord midlertidig som har mer enn 100 visninger, men samtidig har en lavere klikkfrekvens enn 1 %. Hvis ikke, kan dette ha en negativ innvirkning på søkeordenes kvalitetspoeng.
- Bruk 2-3 ord per søkeord, ettersom ett ord ofte er for generelt og ikke vil være spesifikt nok. Hvis du for eksempel selger bruktbiler, er det lurt å bruke uttrykket «brukte biler» og det spesifikke ordet «bruktbiler» som søkeord, i stedet for bare det generelle ordet «biler». Hvis du bare bruker «bil» som søkeord, kan du utløse alt fra «lekebil» til «ny bil» eller «billakkering».
- Bruk søkeord som inngår i annonseteksten, og som er sterkt knyttet til annonsen, produktet og destinasjonssiden du annonserer for.
- Med flere kvalitetspoeng kan du også annonsere mer med samme budsjett.
- Skriv søkeordene både i entall og flertall for å dekke alle søkeordvariantene.
Hva er fordelene med å gjøre dette? For det første skaper mer spesifikke søkeord med høyere relevans og flere klikk, som fører til at flere kunder besøker nettstedet ditt. Det betyr også at markedsføringen din er mer målrettet, og at du betaler for klikk utført av kunder som er relevante for virksomheten din. I tillegg gir dette deg større kontroll over budskapet som formidles.
Vi håper at disse tipsene vil være nyttige for deg når du annonserer med AdWords. Du kan finne mer informasjon om hvordan du kan bygge opp en effektiv søkeordliste, her. Du kan også hente mer inspirasjon for å forbedre søkeordlisten ved å se på denne gratis videoveiledningen (krever registrering), fra AdWords nettbaserte opplæring. Sist, men ikke minst, kan du finne mer nyttig informasjon om dette i begynnerveiledningen for AdWords i brukerstøtten for AdWords.
Hold utkikk etter neste innlegg i denne bloggserien for nybegynnere.
Skrevet av Kristin Sarstedt og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet