AdWords skal være en sikker, rettferdig og pålitelig markedsplass, både for annonsører og andre personer som klikker på annonser. Det er derfor mange av retningslinjene for AdWords fokuserer på innsikt og brukersikkerhet.

Den 17. mai innfører vi ytterligere tre krav i tillegg til våre eksisterende retningslinjer for AdWords, som dekker bekjentgjørelse og bruk av personlig informasjon. Disse kravene vil gjelde overalt der AdWords er tilgjengelig.

Hvis nettstedet ditt ber besøkende om å angi betalingsinformasjon eller økonomiske eller personlige opplysninger, ber vi deg om å lese gjennom de nye kravene og gjøre eventuelle nødvendige endringer for å unngå at annonsene dine suspenderes.

1. Tydelig, tilgjengelig bekjentgjørelse før besøkende sender inn personlige opplysninger
Våre eksisterende retningslinjer krever at annonsører tydelig beskriver hvordan de kommer til å bruke eventuelle personlige opplysninger som samles inn. I løpet av kort tid vil vi kreve at denne beskrivelsen også er lett tilgjengelig før besøkende på nettstedet sender inn sin informasjon.

2. Mulighet til å avslutte direktekommunikasjon
I beskrivelsen om hvordan personlige opplysninger vil bli brukt, må du også beskrive hvordan personer kan velge bort fremtidige e-postmeldinger, telefonhenvendelser eller annen direktekommunikasjon.

3. SSL ved innsamling av betalingsinformasjon og visse økonomiske og personlige opplysninger
Mange nettsteder benytter det som kalles SSL-tilkoblinger (Secure Sockets Layer) for å kryptere sensitiv informasjon som overføres mellom din nettleser og deres tjener. For å sikre brukersikkerheten vil retningslinjene for AdWords kreve at alle annonsører bruker SSL ved innsamling av betalingsinformasjon og visse økonomiske og personlige opplysninger (som bankkonto- og personnumre).

Hvis du vil ha mer informasjon, kan du lese følgende:

Du kan holde deg oppdatert om alle endringer i retningslinjene for AdWords ved å gå til endringsloggen for AdWords-retningslinjer.


Skrevet av: Dan Friedman, Produkt og markedsføringsansvarlig. Inside Google AdWords
Publisert av: Mi Tu Le, Inside Google AdWords